Is het slim om gebruik te maken van een uitgeverij?
|
Wie zelf een boek schrijft maakt vaak gebruik van een uitgeverij. Maar is dat wel altijd de slimste optie? Er zijn verschillende situaties die ervoor zorgen dat een uitgeverij lang niet altijd de beste keuze is om gebruik van te maken en je veel zaken beter zelf regelt. |
De taken van een uitgeverij
Een uitgeverij is er om jou te helpen een boek op de markt te brengen. Jij schrijft het boek en de meeste zaken die hierna volgen worden voor je geregeld. Echter sta je vaak een groot gedeelte van de opbrengsten van het boek af aan deze uitgever. De taken van een uitgeverij bestaan uit het redigeren van het boek, investeren in de oplage, het marketingplan opstellen en de uitgever investeert in de opmaak van de omslag en het binnenwerk.
De meeste uitgevers stellen echter wel voorwaarden voor bepaalde manuscripten, omdat de uitgever een financieel risico loopt bij het uitgeven van je boek. Echter is het ook niet ongewoon dat je te maken krijgt met een slechte uitgeverij. Er zijn een aantal zaken om te overwegen die je wellicht zelf kunt uitvoeren.
De uitgever zorgt er namelijk voor dat jouw boek bij de boekhandel beschikbaar komt. Voor iemand die hier niet in thuis is lijkt dit een hele opgave. Echter is het mogelijk om zelf boekhandels te verzamelen en deze te contracteren. Meld je boek aan bij het CB, zodat deze te koop is via de boekhandel. Ook regelt een uitgever het maken van een aanbiedingsbrochure en het versturen van een persbericht. Ook deze zaken zijn zelf te regelen met een kleine investering en de nodige inspanning.
Kortom, een uitgever kan jou veel werk uit handen nemen, maar het is lang niet altijd nodig om hier gebruik van te maken. Een gesprek aangaan met de uitgever is altijd een aanrader, maar ga pas een samenwerking aan wanneer je er helemaal zeker van bent. Maak altijd de overweging hoe het in zijn werk gaat wanneer je het boek helemaal zelf uitgeeft.
