Het schoonmaken en schoonhouden van toiletruimtes op kantoor

Het schoonmaken en schoonhouden van toiletruimtes op kantoor

Er wordt wel eens gezegd dat toiletruimtes op kantoor een weerspiegeling zijn van iemand persoonlijkheid, in dit geval een bedrijf. Met andere woorden: een vuile, stinkende toiletruimte op kantoor kan iemands hele mening over een bedrijf veranderen. Je wilt niet dat klanten en medewerkers een onaangenaam gevoel overhouden aan de toiletruimtes van je bedrijf, dus zorg ervoor dat deze netjes en schoon blijft. In dit artikel geeft JM Promotions tips om de toiletruimtes op kantoor gemakkelijk schoon te houden.



Maak een schoonmaakschema

Zorg allereerst voor een schoonmaakschema dat voor iedereen werkbaar is. Als je je daar aan kunt houden, dan kun je dat keer op keer herhalen. Werkt het niet naar wens, dan kun je het schema evalueren en bijsturen. Je moet de badkamers op zijn minst één keer per week schoonmaken, zo niet meer dan dat, afhankelijk van het aantal medewerkers dat je hebt. Als je een kantoor hebt met veel medewerkers, dan kun je overwegen om een schoonmaakdienst in arm te nemen.

Zorg voor een voorraadlijst met benodigdheden

Verzamel een lijst met benodigdheden voor het schoonmaken van toiletruimtes. Het hebben van een voorraadlijst zorgt ervoor dat je altijd alles in de buurt hebt wat nodig is bij een schoonmaak. Je grijpt nooit mis, dus je zult de schoonmaak ook niet uitstellen. Hier is een lijst met enkele van de meest essentiële items voor de voorraadlijst: microvezeldoeken, bedrukte handschoenen, schoonmaakdoekjes, luchtverfrissers, glasreinigers, bleekmiddel en allesreiniger.

Begin met schoonmaken

Zorg ervoor dat je de volgende onderdelen van de toiletruimtes op kantoor schoonmaakt, zodat deze er altijd netjes uitziet.

Toiletten

Dit is misschien wel de meest ondankbare klus, maar iemand moet het doen. De toiletten zijn broeinesten voor bacteriën en ziektekiemen. We raden aan om bij het schoonmaken altijd handschoenen te dragen. Besproei de toiletpot met een desinfecterende oplossing en laat deze ongeveer 10 minuten staan. Schrob de toiletpot met een toiletborstel en spoel hem door. Ook de buitenkant van de pot, het waterreservoir voor het spoel, de bril en de deksel moeten worden schoongemaakt met een desinfecterende oplossing.

Wastafels

Het is gebruikelijk om na het toiletteren je handen te wassen. De wastafel is dan ook een van de meest gebruikte onderdelen van de toiletruimte. Laat je gootstenen glanzen door een zachte doek of spons te gebruiken om de wasbak te schrobben. Dit doe je met afwasmiddel en warm water. Gebruik schoon water om het zeepsop en vuil weg te spoelen. Vergeet niet de afvoer en de randen of aanrecht rond de gootsteen te schrobben. Om vingerafdrukken, watervlekken en kalkdruppels van de kranen te verwijderen, gebruik je ook warm water, schoonmaakmiddel en een vochtige doek.

Deurklinken

Deurklinken worden vaak aangeraakt met vieze handen, want je zult toch eerst de deur moeten openen voordat je je handen kunt wassen. Je kunt de handgrepen, deurgrepen, deurklinken en sloten van de toiletten schoonmaken met desinfecterende doekjes om ziektekiemen te verwijderen.

Spiegels

Ook de spiegels verdienen de nodige aandacht. Ondanks dat je deze niet zult aanraken, zijn ze wel gevoelig voor viezigheid, zoals stof en vlekken. Vrijwel iedereen kijkt even in de spiegel na een toiletbezoek, dus een vieze spiegel maakt het toiletbezoek onaangenaam. Met een glasreiniger en een goede veegbeurt zullen je spiegels weer blinken.

Vloeren

Als je bovenstaande taken hebt voltooid, dan ben je klaar voor de finishing touch: de vloeren. Veeg haren en ander vuil op een hoopje en deponeer dat in de prullenbak. De vloer is nu klaar om gedweild te worden. Maak vervolgens het dweilwater klaar en begin met dweilen. Zorg voor extra aandacht voor hoeken, rond de toiletten en onder de gootstenen.

Klaar? Evalueer en trek conclusies!

Je bent nu klaar met het schoonmaken van de toiletruimtes op kantoor. Heb je je aan het schema gehouden? Als dat niet zo is, dan moet je nagaan waar het mis is gegaan. Had je je voorraadlijst niet op orde of kon je je er gewoon niet toe zetten? Als dat laatste het geval is, dan zou je kunnen overwegen om een schoonmaakdienst in arm te nemen. Een ding is zeker: je moet je toiletruimtes op kantoor hoe dan ook schoonhouden, niet alleen voor je eigen hygiëne, maar ook voor de uitstraling naar klanten en personeel.

Dit artikel is geschreven door JM Promotions. JM Promotions in een leverancier van bedrukte promotiematerialen, waaronder schoonmaakhandschoenen, luchtverfrissers en desinfectiemiddelen, zoals schoonmaakdoekjes en handgels.

 


© 2015 Content, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de auteur. Zonder toestemming van de auteur is vermenigvuldiging verboden.