De voordelen van e-mailmarketing

De voordelen van e-mailmarketing

Er valt niet te betwisten dat e-mailmarketing een enorme kans is om een duurzame en waardevolle klantenrelatie op te bouwen. Wanneer we kijken naar de marketingkanalen met de hoogste ROI (return on investment), dan zien we dat e-mailmarketing consequent genoemd wordt. Mocht jouw onderneming nog geen gebruik maken van e-mailmarketing, overweeg dan eens de volgende voordelen om je marketinginspanningen te verleggen. 



Relatief lage kosten

In tegenstelling tot conventionele marketingkanalen, levert mailing verzenden veel meer voordelen op ten opzichte van de kosten. Met e-mailmarketing heb je namelijk je eigen platform in handen, wat betekent dat je vrijwel geen kosten hebt aan het tonen van je content. E-mails versturen is immers gratis! Natuurlijk zijn er wel kosten gebonden aan mankracht en gespecialiseerde software om content te produceren en e-mails te automatiseren, maar deze zullen doorgaans veel lager uitvallen dan andere marketinginspanningen. 

Betrek een betrokken publiek

E-mail biedt de mogelijkheid om een reed betrokken publiek te bereiken. Aangezien de contacten in je e-maillijst vrijwillig vragen om informatie te ontvangen, kan e-mailmarketing bijdragen aan het scoren van hogere conversiepercentages. Je richt je immers op klanten die al interesse hebben in je merk. Zorg er dus voor dat je jouw e-maillijst organisch weet uit te breiden. Dit doe je door klanten consequent jouw e-maillijst beschikbaar te stellen en inschrijven extra aantrekkelijk te maken door exclusieve kortingen aan te bieden. 

Gemakkelijk om mee te beginnen 

Het mooie aan e-mailmarketing is dat je niet perse een boel technische kennis in huis hoeft te hebben om succes te behalen. Diverse soorten software bieden namelijk talloze mogelijkheden om gemakkelijk aan de slag te gaan met leuke templates, afbeeldingen, video’s en logo’s. De inhoud van de tekst is verreweg het belangrijkst, en waarschijnlijk ook het meest uitdagend. Zorg ervoor dat je een unieke waardepropositie weet te creëren die de klantbehoeften op een gerichte manier zullen aanspreken. 

Gemakkelijk om te meten

Het analyseren en evalueren van de resultaten is een van de belangrijkste processen om verbeteringen te implementeren. Een handig voordeel aan e-mailmarketing, is dat het ongelofelijk makkelijk is om te zien waar het fout en goed gaat. Software die speciaal wordt ingezet voor e-mailmarketing geven je de mogelijkheid om onder meer doorklik- en conversiepercentages bij te houden, wat betekent dat je eenvoudig inzicht hebt in hoe een campagne kan worden verbeterd. Tevens biedt het je de mogelijkheid om eventuele veranderingen direct door te voeren en je marketinginspanningen te optimaliseren. 


© 2015 RVerdam, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de auteur. Zonder toestemming van de auteur is vermenigvuldiging verboden.