Black Friday: moet jouw bedrijf meedoen of niet?

Black Friday: moet jouw bedrijf meedoen of niet?

Black Friday is de jaarlijkse soldenhoogmis in de Amerikaanse retail. De eerste dag na Thanksgiving Day gaan maar weinig Amerikanen werken en zien de winkelketens dus mooie kansen om hun voorraden van de hand te doen. De laatste jaren doen ook steeds meer retailers in Europa mee met Black Friday, ook al vieren we hier geen Thanksgiving. Zelfs lokale winkels pakken steeds vaker uit met kortingen voor Black Friday.

Moet je daar als bedrijf aan meedoen of niet? Online marketingexpert Digigids licht het even voor je toe.

  



Een dag vol kortingsacties klinkt natuurlijk als een gouden kans om klanten naar je winkel te lokken en lekker extra omzet te maken. Maar zijn die kortingsacties wel altijd gezond voor je bedrijf? Daar kan je volgens Online adviseur Digigids op zijn minst enkele kritische bemerkingen bij maken.

1. Klanten passen hun koopgedrag aan bij lagere prijzen

Een eerste negatief aspect zit in het feit dat mensen kunnen beslissen om te wachten met bepaalde aankopen, omdat ze er helemaal op rekenen dat er toch een koopjesdag aankomt. Met andere woorden: ze gaan bewust vermijden dat ze de volledige prijs voor je product moeten betalen. Als je jaarlijks meedoet met Black Friday, anticiperen sommige mensen daar dus ook op dat je dat gaat doen. Leuk voor je omzet, maar niet voor je marges en je cashflow als je het plaatje over een volledig jaar bekijkt.

2. Kortingen organiseren kost ook geld

Een actie opzetten voor Black Friday vraagt inspanningen en kost geld. Je moet je kortingsactie gaan communiceren en je moet je artikelen gaan afprijzen waardoor je marges sowieso al lager komen te liggen dan normaal. Grote retailers kunnen die kosten dragen, maar als lokale ondernemer is dat heel wat moeilijker.

3. Zijn prijskopers de juiste klanten voor jou?

Daarnaast kan je je de vraag stellen of je met die kortingen wel de juiste klanten naar je winkel brengt. Zijn dat mensen die anders ook iets bij jou zouden kopen? Of komen ze nu alleen naar je winkel om een prijzenslag te doen? Je kan dan wel een prima actie en marketingfunnel hebben opgezet, maar als je tonnen gegevens hebt verzameld van klanten die wellicht nooit meer gaan terugkomen (of ja, een jaar later op de volgende Black Friday), is je actie vooral heel veel tijdverlies geweest.

Dan maar niet meedoen aan Black Friday? Je hebt natuurlijk wel wat marketingkansen bij een kortingsactie, en je zal er altijd wat nieuwe terugkerende klanten aan overhouden, maar zorg ervoor dat je klantenlijst uit meer mensen bestaat dan prijskopers. Je zaak zal er wel bij varen. 

 


© 2015 Davenumero6, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de auteur. Zonder toestemming van de auteur is vermenigvuldiging verboden.