Online leadgeneratie

Online leadgeneratie

Bent u al bezig met online leadgeneratie? Als u niet weet waar ik het over heb, dan kunt u de vraag gerust met ‘nee’ beantwoorden.



Online leadgeneratie is het inzetten van je website als accountmanager. Nieuwe aanvragen, geïnteresseerde potentiële klanten; allemaal automatisch en online, via uw website.

Grote bedrijven als Ziggo, de Rabobank en Bol.com doen het inmiddels al jaren, maar ook steeds meer MKB ondernemers hebben de kracht van online leadgeneratie ontdekt. Inmiddels is er geen ondernemer in Nederland meer zonder website. Dus wat maakt ondernemer A online dan zo anders dan ondernemer B? Dat is simpel: ondernemer A maakt gebruik van online marketing.

Online marketing: 2 specialisaties


Grofweg bestaat online marketing uit 2 disciplines. De eerste is het aantrekken van extra bezoekers voor de website. Dit wordt gedaan door bijvoorbeeld online te adverteren of nadrukkelijker aanwezig te zijn op social media. De belangrijkste manier waarop extra bezoek wordt gegenereerd is echter zoekmachine optimalisatie (SEO).

Hoe vaak gebruikt u Google? En welke zoekresultaten klikt u vaker op: degenen die bovenaan de eerste pagina staan, of de zoekresultaten op pagina 3? Het antwoord op die vraag behoeft denk ik geen verdere uitleg. Juist, als u hoog in Google komt, krijgt u meer bezoekers. En die nummer 1 zoekpositie kunt u zelf bewerkstelligen!

Als u dan eenmaal al die extra bezoekers heeft, dan is het natuurlijk de kunst om die van die websitebezoekers klanten te maken. Dat is waar conversieoptimalisatie om de hoek komt kijken. Conversieoptimalisatie is het dusdanig inrichten van de website, dat bezoekers sneller geneigd zijn om over te gaan tot bepaalde gewenste acties. Denk daarbij aan het aanvragen van een offerte, het invullen van een contactformulier of het direct kopen van een product op uw website.

De specialist


Een effectieve online marketing strategie vraagt echter wel om specifieke kennis. U moet marktinzicht hebben, verstand van websites bouwen en onderhouden. Bovendien moet u inzicht hebben in Google, en verstand van data-analyses om op basis van historische resultaten aan de slag te gaan met het verbeteren van uw website. Wanneer u dat allemaal heeft, zult u zien dat de online leadgeneratie zienderogen toeneemt.

Ook wanneer u die kennis en vaardigheden niet bezit kunt u beginnen met online marketing. Er zijn in Nederland tegenwoordig namelijk zeer gespecialiseerde bedrijven, die elke ondernemer kunnen helpen met het opzetten en beheren van een complete online marketing strategie. Neem bijvoorbeeld eens een kijkje op de website van Webstijl. Zij regelen uw complete online marketing. Daarbij overleggen ze altijd eerst met u, krijgt u maandelijkse rapportages en kunt u praktisch elk online middel inzetten.


Facebook logo Twitter logo Google Plus logo
© 2015 svenvanoort, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de auteur. Zonder toestemming van de auteur is vermenigvuldiging verboden.