Wat zijn lactose allergie symptomen?

Wat zijn lactose allergie symptomen?

Ben jij lactose-intolerant of ken jij iemand die hier last van heeft? Lactose-intolerantie is iets dat wereldwijd voorkomt. Naar schatting is driekwart van de wereldbevolking op een latere leeftijd lactose-intolerant. In deze blog leggen we je uit wat lactose is en wat lactose allergie symptomen zijn.



Wat is lactose?

Lactose is een suiker die voorkomt in melk en melkproducten. Om die reden wordt het vaak melksuiker genoemd. Het is dus een vorm van koolhydraten die uit twee enkelvoudige suikers bestaan, genaamd galactose en glucose. 

Lactose vind je in producten als koemelk, schapenmelk, smeerkaas, vla, zachte kazen en kwark. Maar ook in wei-proteïne en andere producten, waarin melkbestanddelen of melkpoeder zijn verwerkt, kom je lactose tegen. Daarnaast wordt het ook nog eens in geneesmiddelen en supplementen verwerkt. 

Wat zijn lactose allergie symptomen?

Wanneer je last hebt van lactose-intolerantie, maakt je lichaam te weinig lactase aan. Hierdoor kan de lactose niet goed worden opgenomen. Dit leidt vervolgens tot klachten, ook wel lactose allergie symptomen genoemd. Veel voorkomende lactose allergie symptomen zijn: buikpijn, een opgeblazen gevoel, huiduitslag, misselijkheid, winderigheid en diarree. 

Of je daadwerkelijk last krijgt van deze symptomen is afhankelijk van een aantal factoren. Denk hierbij aan: de hoeveelheid lactose die je binnenkrijgt, je darmflora en de hoeveelheid lactase dat door je lichaam wordt aangemaakt. 

Wist je dat je ook lactose-intolerant kan zijn zonder dat je dit wist? Daarnaast heeft niet iedereen last van een lactase-tekort. Toch dienen we de allergie erg serieus te nemen. Een slechte vertering van lactose kan leiden tot een darminfectie, darmontsteking of zelfs een darmbeschadiging.

Tips als je last hebt van lactose-intolerantie

Indien je last hebt van een lactose-intolerantie, is het van belang om onderzoek te doen naar je eten en drinken. Zo kan jij je lactose inname zoveel mogelijk beperken. Een gezonde levensstijl hoeft dus geen zuivelproducten te bevatten. 

Melk en zuivelproducten bevatten echter wel veel eiwitten en calcium. Daarom is het van belang om deze voedingsstoffen uit andere bronnen te halen. Denk hierbij aan plantaardige eiwitten die je kunt halen uit hennepzaad, noten, quinoa of zaden. De beste plantaardige bronnen van calcium zijn amandelen, bonen of tofu.


Facebook logo Twitter logo Google Plus logo
© 2015 BrianA, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de auteur. Zonder toestemming van de auteur is vermenigvuldiging verboden.