Zwangerschapsyoga; drie redenen waarom het jouw lichaam helpt

Zwangerschapsyoga; drie redenen waarom het jouw lichaam helpt

Een zwangerschap kan je behoorlijk uit balans brengen. Je lichaam verandert voortdurend, en naast die prachtige buik kun je ook te maken krijgen met minder fijne verschijnselen als spierspanningen, bekkenpijn of opgezwollen enkels. Toch hoef je dat alles niet lijdzaam te ondergaan; met zwangerschapsyoga Eindhoven kun je je lichaam subtiel een handje helpen.



Zwangerschapsyoga levert een weldaad aan ontspanning, maar je kunt er bijvoorbeeld ook vochtophoping en striae mee voorkomen. Daarbij leert het je ook tijdens de bevalling om te ontspannen, mee te gaan op de ‘pijngolf’ van een wee en door te ademen, in plaats van je ertegen te verzetten. Zo kun je je weeën een stuk draaglijker maken.

Ontspannen tijdens de zwangerschap

Ontspanning is overgave aan datgene wat de natuur van je vraagt. Meegaan met de flow in plaats van je te verzetten. Dat is vaak moeilijker dan dat het klinkt.

Zeker hier in het westen zijn vrouwen gewend om nog net een tandje bij te zetten, hard te werken, veel te doen en niet op te geven. We willen veel ballen tegelijkertijd in de lucht houden. We willen een leuke collega zijn, een begripvolle partner, een lieve moeder, een gezellige vriendin, een sportieveling in de sportschool en een keukenprinses, om maar eens wat te noemen. Dat kan best vermoeiend zijn.

Yoga kan je helpen om te ontspannen. Om te accepteren dat de situatie is zoals ze is en je er niet tegen te verzetten. Om tevreden te zijn met dat wat er goed gaat en niet te focussen op wat er niet goed gaat.

Je lichaam leren kennen

Een belangrijk aspect van yoga is het in contact komen met jezelf en je lichaam beter te begrijpen. Met zwangerschapsyoga zijn we ook bezig met het openstellen van het lichaam zodat je (onbewust) begint te vertrouwen dat je lijf kan 'openen' voor de bevalling. Een groot deel daarvan is angst loslaten. Met angst spant het lichaam zich aan en maakt het zich hard, terwijl het juist moet loslaten en overgeven aan het moment. Met yoga leer je de ademhaling te gebruiken om kalm te blijven en te verbinden met de innerlijke vrouwelijke wijsheid van je lijf.

 

 


Facebook logo Twitter logo Google Plus logo

Reageer op dit artikel



© 2015 Wouterextendure, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de auteur. Zonder toestemming van de auteur is vermenigvuldiging verboden.