De opkomst en ondergang van de proteinechips
|
De supplementenmarkt heeft zich in de afgelopen jaren rap uitgebreid. Waar het 20 jaar geleden nog puur een niche markt was, met weliswaar grote spelers, was er zeker geen brede aanwezigheid in de supermarkt. Tegenwoordig vind je overal met eiwit verrijkte producten. Van het zuivelschap, tot aan de "echte" pindakaas, met natuurlijk het summum van de beweging: proteine chips. |
Terwijl de grote traditionele merken zoals Calvé pas enige tijd in de proteinemarkt zijn gedoken lijkt er wel al een kentering in de cultuur te komen. Het duurde een aantal jaar om men ervan te overtuigen dat "kant-en-klaar proteinpannekoeken" een goed idee was, en het zal idem een paar jaren kosten om het tegendeel te bewijzen. Maar het startschot is gegeven.
Steeds meer media besteden aandacht aan de onzinnigheid van overal eiwitsubstanties aan toe te voegen. Zo heeft alleen al het populair onderzoeksprogramma op de NPO Keuringsdienst van Waarde in de afgelopen drie jaar twee afleveringen gemaakt over de vreemde uitwassen van de proteinecultuur. Zo is ook het leven van de producent aanmerkelijk verbeterd, één van de grote drijfveren achter het overspoelen van de markt met dit soort producten. De amandelpulpboer van gisteren, is de proteinekoning van vandaag, van veevoerhouder naar proteinpowder.
"Het is de afgelopen jaren steeds gekker geworden in de markt." aldus personal trainer Tibor Koppers. Naast dat hij zijn dagen slijt als coach voor de gewone vrouw is Tibor bodybuilder, mede oprichter van FitForLess.nl. "Tuurlijk is het zo dat mensen die intensief sporten meer proteine nodig hebben, maar op het moment dat je dat uit chips tracht te halen ben je echt je doel voorbij gevlogen. Daarbuiten lijken dit soort middelen voornamelijk genuttigd te worden door mensen die helemaal niet additioneel proteine behoeven".
Het lijkt misschien vreemd om te horen uit de mond van een supplementenboer, maar zij zagen de eiwit gekkigheid bij de consument al jaren eerder aakomen. "Er lijkt nog steeds het idee te bestaan alsof calorieen uit eiwitten niet tellen, alsof die bij overschotten niet gewoon worden omgezet tot vet. De schuld ligt voor een groot gedeelte aan de branche in combinatie met bijvoorbeeld de opkomst van fitfluencers om de levensstijl te promoten."
Om tegen al dit soort fit en gezondheidshypes opgewassen te zijn zal de consument toch beter geinformeerd moeten worden op een wijze die breeduit over de samenleving toepasbaar is. Het gaat namelijk niet enkel over het nuttigen van veel te veel proteine, maar over het structureel verbeteren van de kennis bij de consument over zijn eigen lijf.
