Wat is credit management?
Het heeft te maken met het runnen van een bedrijf. Als je een bedrijf onder de loep neemt, heeft het vooral met geldzaken te maken, zoals het woord ‘credit’ al verklapt. Maar wat is het precies? |
Financiële administratie
Credit management valt onder de financiële administratie van een bedrijf of instelling. Credit management en het debiteurenbeheer wordt vaak als één tak van sport gezien, terwijl debiteurenbeheer juist een subtak van credit management is. Het algehele doel van credit management is ervoor zorgen dat het bedrijf of de instelling kredietwaardig blijft.
Cashflow
Cashflow wordt in onze taal ook wel kasstroom genoemd. De kasstroom zijn de inkomsten en uitgaven van het bedrijf. Ook dit valt onder credit management aangezien het samenhangt met het welzijn van de financiën. Kan het bedrijf of de instelling bijvoorbeeld investeren in innovatieve nieuwe systemen? Is daar geld voor? En hoeveel debiteuren (‘debiteuren’ betekent klanten) moeten nog betalen voor de diensten die jij, als vertegenwoordiger van de organisatie, hebt geleverd of verkocht?
Debiteuren
Credit management staat bekend om het vorderen van bedragen bij debiteuren. Als je deze bedragen snel vordert, dan is er meer geld om zelf rekeningen af te betalen. Het is daarom zaak om het debiteurenbeheer goed bij te houden en openstaande vorderingen snel af te ronden. Uit naam van het bedrijf kun je debiteuren herinneren aan een openstaande vordering door bijvoorbeeld een brief te sturen met het verzoek om binnen een X-aantal weken hun betaling te voldoen. Zo blijven die inkomsten niet hangen in de financiële pijpleidingen. Verder worden debiteuren die structureel laat betalen, door het credit managementteam een zekere zin gemonitord. Zo weet de afdeling verkoop ook dat de klant niet of niet snel betaald.
Klanten die niet betalen
Er zijn brieven en e-mails verstuurd, er zijn belletjes gepleegd, maar de klant betaalt maar niet. Wat gebeurt er dan? In het ergste geval verloopt het incasseren van een openstaande vordering via de rechter. Veel credit managementteams proberen dit echter te voorkomen aangezien het veel rompslomp oplevert en veel geld kan kosten. De persoonlijke benadering en bemiddeling werkt overigens vaak beter dan het hard tegen hard spelen. Zo krijg je meer inzicht in de omstandigheden waarmee de debiteuren mee kampen. Daar kan dan vervolgens op ingespeeld worden, waardoor er wellicht een regeling bedacht kan worden die voor beide partijen werkt. Het is uiteraard fijn als de relatie tussen beiden goed blijft.