Hoger komen in Google

Hoger komen in Google

Veel ondernemers vragen zich af waarom andere websites beter presteren in zoekmachines. Het antwoord is eenvoudig. Er zijn twee manieren om hogerop te komen: je portemonnee trekken voor een goede AdWords campagne, of zorgen voor waardevolle content (inhoud). Hieronder leggen we uit wat het verschil is tussen deze twee manieren om hoger in Google te komen met jouw website. Én wat je er zelf aan kunt doen om hoger te komen. Natuurlijk kun je jouw marketing ook uitbesteden. Dat scheelt je veel tijd. 



Hoger in Google met behulp van waardevolle content

De eenvoudige manier is AdWords. De tweede route om hoger in Google gevonden te worden is door het bieden van waardevolle content. Een goed verhaal, verdiepende uitleg, nuttige tips of de juiste oplossing. Een infographic of een video die bezoekers waarderen. Met waardevolle content geef je je bezoeker iets. Als de bezoeker iets op jouw website vindt wat hij of zij waardeert, dan is de kans groot dat diegene dat deelt via social media. Google zal je pagina dan nog meer waardering geven – ook wel ranking genoemd (PageRank is het algoritme waarmee Google webpagina’s waardeert). Combineer deze kennis met de zoektermen waar je op gevonden wilt worden en je bent op de goede weg. Kies niet alleen voor de eenvoudige zoekwoorden, maar besef je dat ook de zoektermen van meer woorden erg belangrijk zijn.

Sta ik dan zomaar op de eerste pagina van Google?

Nee. Je staat niet zomaar op de eerste pagina in de zoekresultaten. Als eerste moet je de “zoeker” en zijn vraag centraal stellen. Wat wil men nu echt lezen of leren en hoe ga jij daar het beste en relevantste antwoord op geven?

En, Google houdt in haar algoritme rekening met honderden factoren. Door de uitgelekte richtlijnen van Google is het niet langer gissen, maar weten we waar Google waarde aan hecht. Alleen het feit dat het bestand uit maar liefst 146 pagina’s bestaat, zegt genoeg. Het is én blijft een hele klus om een goede positie te genereren. Om nog maar niet te spreken van de tijd en energie dat het kost om bovenaan te blijven staan.. We geven je wel een aantal tips wat je er zelf aan kunt doen om zo hoog mogelijk in Google te staan.

Het begint met de structuur van je website

  1. Om echt hoog te ranken in Google is de technische structuur van de website belangrijk. Dit is op het oog niet direct zichtbaar, maar is van grote invloed op de prestatie en het effect van de website.
  2. Minstens zo belangrijk is de inhoudelijke structuur van je website. Een website waar rekening is gehouden met een heldere navigatie wordt beter gewaardeerd.
  3. Zorg ervoor dat deze structuur ook voor Google makkelijk te lezen is. Dat kan met een XML-sitemap.
  4. Plaats een robots.txt bestand zodat zoekmachines ook makkelijk kunnen zien wat er wel en wat niet geïndexeerd moet worden.
  5. Door je website aan te melden bij Google Webmaster Hulpprogramma’s kun je volgen hoe de indexering gaat en waar eventuele problemen ontstaan. Zo kun je ze snel oplossen voor ze invloed krijgen op de posities in zoekmachines.
  6. Kies voor een responsive website voor de beste weergave op tablet en smartphone. Google vindt gebruiksvriendelijke en goed leesbare mobiele pagina’s zeer belangrijk als rankingfactor. Test je website hier om te zien of hij geschikt is voor mobiele apparaten. Je wilt tenslotte ook hoog in Google staan op mobiele apparaten..
  7. Gebruik https voor het beveiligen van je website. Https (HyperText Transfer Protocol Secure) zorgt er voor dat de verzonden data niet leesbaar zijn door derden. Veilige verbindingen met SSL certificaten zorgen voor betere posities in Google.

Slim gebruik van foto’s en afbeeldingen helpt Google je website te vinden

  1. Gebruik unieke, sprekende beelden bij je verhaal. Belangrijk omdat steeds meer mensen zoeken op afbeeldingen. Let erop dat je de Alt-tags gebruikt om Google te helpen met wat de foto laat zien.
  2. Wanneer je mooie beelden hebt gekozen, zorg er dan voor dat de beelden geen invloed hebben op de laadsnelheid van de website. Je kunt de snelheid hier controleren. Een lange laadtijd heeft een sterke negatieve invloed op de vindbaarheid van de website in Google. Sinds de Hummingbird update is deze invloed sterk toegenomen.

Hoe gebruik je tekst, titels en koppen op je webpagina?

  1. Voor een tekst die hoog in Google moet staan, is het van belang om erop te letten dat het centrale onderwerp van de tekst duidelijk naar voren komt. Het onderwerp waarop je gevonden wilt worden mag niet meer dan 3-4% van de tekst bevatten.
  2. Voor de leesbaarheid lijkt een korte tekst misschien makkelijk, maar Google ziet graag volle teksten (+300 woorden), omdat die simpelweg meer informatie bevatten. Google draait er om goede, relevante informatie voorzien.
  3. Schrijf een pakkende titel die de tekst omschrijft en de aandacht trekt.
  4. Schrijf een goede meta-description die de pagina in 3 regels beschrijft. Vaak wordt gezegd om maximaal 140 lettertekens te gebruiken, maar Google toont soms snippets van meer dan 250 lettertekens.
  5. Zorg voor een goede indeling met pakkende koppen boven de alinea’s. Geef de koppen H1, H2 of H3 tags om het belang van de koppen aan te geven.
  6. Wanneer je woorden gebruikt die wat uitleg kunnen gebruiken, maak dan een hyperlink naar een interne of externe pagina met uitleg. Gebruik niet te veel hyperlinks. Ga uit van een hyperlink per 80-100 woorden.

Deel je verhaal via social media om hoger in Google te staan

  1. Waardevolle content zorgt ervoor dat je lezers de inhoud sneller delen via Facebook, Twitter, Google+ etc. Google herkent en erkent sociale waardering zoals plusjes, likes, retweets en pins. Een goede sociale waardering plaatst je hoger in Google.
  2. Google zal je helpen lezers te vinden, maar voor het versterkende effect moet je ervoor zorgen dat je verhaal makkelijk verspreid kan worden via social media.
  3. Gebruik de mogelijkheden van Google Local. Google ziet al snel waar je bent. Aan de hand van gegevens van je IP adres, bijvoorbeeld wanneer je Gmail of Google Plus gebruikt. Als Google weet waar je bent, dan stemt Google de zoekresultaten af op je locatie en persoonlijke interesses.
  4. Plaats niet eenmalig een goed bericht of verhaal, maak er een goede gewoonte van. Google zal dit opmerken en je belonen voor jouw werk.

Hoger in Google met AdWords

Adwords is de snelle weg om hoger in Google te komen. Het principe is eenvoudig. Je betaalt per klik op de zoektermen die je kiest. Hoeveel je betaalt voor bepaalde zoekwoorden is afhankelijk van de concurrentie. Hoe meer concurrenten bieden per klik, hoe hoger de prijs wordt. AdWords is zeer effectief voor zoekwoorden waar het lastig is om een goede organische zoekpositie te verwerven (zonder adverteren). Wanneer je ervoor kiest om via AdWords advertenties hoger in Google gevonden te worden, dan kies je voor de kostbare korte termijn oplossing. Je hebt een advertentiebudget nodig, met goed gekozen zoekwoorden én mooi afgestemde advertenties.

Hoger in Google met Linkbuilding

Voor langdurige opbouw van verbeterde positie's in google kan er ook gekozen worden voor linkbuilding. Dit kan zowel door middel van links te ruilen of door middel van links direct te plaatsen.




Facebook logo Twitter logo Google Plus logo

Reageer op dit artikel



© 2015 moker2005, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de auteur. Zonder toestemming van de auteur is vermenigvuldiging verboden.