Communicatieprofessional: de stille motor in het bedrijf

Communicatieprofessional: de stille motor in het bedrijf

Iedereen communiceert dagelijks, in het privéleven, op werk, via social media of via de telefoon. Zonder communicatie zal het leven ontzettend stil en saai zijn. Communiceren is iets moois, iets unieks maar tegelijkertijd kunnen er veel problemen ontstaan door communicatie. Er kan ruis zijn waardoor iemand iets niet goed hoort, dingen kunnen verkeerd geïnterpreteerd worden waardoor en een discussie ontstaat en ga zo maar door. Juist omdat communiceren zo belangrijk is, zijn er mensen nodig die gespecialiseerd zijn in communicatie, namelijk een communicatieprofessional. 



Wat houdt de functie communicatieprofessional in?

Een communicatieprofessional wordt ook wel eens de stille motor in het bedrijf genoemd. De professional zorgt voor draagvlak bij werknemers, de organisatie en belanghebbende. Daarnaast onderhoudt de communicatieprofessional de relatie tussen de media en het bedrijf. Dit is een belangrijk onderdeel. Door met de juiste toon en taal de media aan te spreken kan het bedrijf in een goed daglicht gezet worden. Bij negatief nieuws zal de communicatieprofessional ook ingeschakeld worden om het negatieve nieuws om te zetten in iets positiefs.

Met andere woorden een communicatieprofessional weet met oplossingen en advies te komen in bepaalde situaties op het gebied van communicatie. Dit kan zijn tijdens een gesprek met stakeholders en investeerders of tijdens een meeting met potentiele klanten. Een goede communicatieprofessional is daarom onmisbaar in een bedrijf.

Opleiding voor communicatieprofessional

Omdat niet iedereen evenveel geduld heeft en bepaalde dingen met de juiste toon kan vertellen is het beroep communicatieprofessional niet voor iedereen weggelegd. Het is zeer belangrijk om dingen op een rustige en begripvolle manier te kunnen vertellen. Dit is een onderdeel dat je zal leren tijdens de studie maar het is ook goed als je deze competenties al beschikt. Ben je van nature iemand die snel boos of beledigd wordt dan is het niet verstandig om dit beroep uit te gaan voeren.

Er zijn diverse studies die gevolgd kunnen worden om een communicatieprofessional te worden. Zo kun je kiezen voor een zelfstudie of een klassikale opleiding. Een communicatie training volgen is ook een manier om de kennis te leren die nodig zal zijn bij het beroep. Verder is de opleiding opgedeeld in diverse niveaus zoals bachelor of wo. Het is tevens ook mogelijk om de studie Communicatiewetenschappen te volgen aan de universiteit. Hoe hoger je bent opgeleid, hoe beter je positie binnen het bedrijf zal zijn.

Natuurlijk is het ook heel belangrijk dat je naast een studie ook over de juiste vaardigheden beschikt. Deze vaardigheden kunnen opgedaan worden door een traineeship of stage te volgen. Tijdens een stage bij een bedrijf leer je namelijk hoe het er echt aan toe gaat. Om je voor te bereiden op een stage kan er op school een aantal cases besproken worden.

Professional in het bedrijfsleven

De taak van een communicatieprofessional in het bedrijfsleven zal bestaan uit de volgende taken:

  • Organiseren en faciliteren van bepaalde zaken
  • Problemen signaleren en reflecteren
  • Adviseren bij problemen op de werkvloer en tijdens belangrijke meetings
  • Adviezen implementeren en coördineren
  • Monitoren op de werkvloer en analyseren hoe zaken gaan

Facebook logo Twitter logo Google Plus logo

Reageer op dit artikel



© 2015 Evautrecht, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de auteur. Zonder toestemming van de auteur is vermenigvuldiging verboden.