Durven leerkrachten nog slechte punten geven?
Schoolrapporten hebben hun vanzelfsprekendheid verloren. Punten en vooral slechte punten moeten stevig verantwoord worden, niet door de leerling maar wel door de leerkrachten en hun directie. Ouders eisen volledige transparantie in het puntensysteem van de school en in dat van de individuele leerkracht. Scholen dienen hun evaluatiecriteria in een document te gieten en ter inzage te geven aan de ouders. Zo krijgen deze ouders de kans om de punten van hun kroost grondig onder de loep te nemen, mogelijk in vraag te stellen en eventueel zelfs aan te vechten. |
Waar moet een leerkracht/de school de lat leggen?
Door een stijgende tendens tot juridisering krijgen scholen meer en meer betwistingen te verwerken. Door de trend om deliberaties in vraag te stellen, wordt het belang van de delibererende klassenraad sterk teruggeschroefd. Meer en meer leerkrachten voelen zich, uit angst voor procedures, verplicht om er alles aan te doen om hun leerlingen te doen slagen, niet via remediërende maatregelen maar wel door de lat steeds iets lager te leggen. Leerkrachten analyseren meer en meer de leerplannen. Leerplandoelstellingen geven aan wat de leerlingen moeten kunnen en kennen maar het is niet altijd even duidelijk op welk niveau de leerlingen deze doelstellingen moeten bereiken. Leerkrachten definiëren hier dus zelf het te bereiken niveau en ze laten zich hierbij niet zelden leiden door de schoolcultuur en door het schoolpubliek.
Gaat de kwaliteit van ons onderwijs achteruit?
Deze tendens van ‘lessen op maat’ komt het onderwijs zeker niet ten goede. Daar waar Vlaanderen aan het begin van de 21ste eeuw nog tot de wereldtop behoorden zijn de resultaten van PISA (begrijpend lezen en wiskunde), PIRLS (taal- en leesvaardigheid) en TIMSS (wiskunde en wetenschappen) de laatste jaren sterk gedaald.
Strikte deliberatienormen?
We moeten weer streven naar een cultuur waar ouders erop vertrouwen dat leerkrachten op een correcte manier delibereren. Impliceert dit dat de school strikte deliberatienormen moet kunnen voorleggen? Hierover zijn de meningen verdeeld. Enerzijds moet er gestreefd worden naar een niet te weerleggen beslissing. Anderzijds moet er ook rekening worden gehouden met de evolutie van elk kind doorheen het schooljaar waarbij gebeurtenissen die deze evolutie zouden hebben kunnen beïnvloed, in rekening moeten worden gebracht.
Slechte punten durven geven?
Verlangen leerkrachten terug naar vroeger waar punten werden genomen voor wat ze waren? Zeker niet, leerkrachten vinden het belangrijk dat hun leerlingen en hun ouders volledig inzicht krijgen in de behaalde resultaten. Met het oog op de verdere studieloopbaan van de leerlingen is het immers van groot belang dat leerlingen en hun ouders weten waar de gebreken maar ook waar de talenten liggen. Leerkrachten moeten dus weer slechte punten durven geven. Alleen zo kunnen jongeren goed geremediëerd worden en klaar worden gemaakt voor hogere studies of de arbeidsmarkt.