Wat is remedial teaching?
Een kind dat moeite heeft met leren. Veel ouders maken het mee, maar weinig durven erover te spreken of weten simpelweg niet wat ze eraan moeten doen. Een remedial teacher kan met behulp van betrouwbare leermethoden de leerachterstanden inhalen en het kind zelfstandig leren werken. |
Wanneer een kind niet zo goed presteert op school kan men remedial teaching aanvragen, maar wat is het precies en wanneer is het van toepassing op een kind? Remedial teaching is een speciale vorm van begeleiding voor kinderen die leer- of gedragsproblemen hebben. In veel gevallen ontvangen dergelijke kinderen al extra aandacht of begeleiding op school. Mocht de hulp van leraren op school niet baten dan wordt er een opgeleide remedial teacher ingeschakeld om het probleem op te lossen.
Verschil remedial teaching en bijles
Remedial teaching verschilt met bijles op een aantal punten. Zo zal bijles eerder gaan om het herhalen van lesstof waar een leerling moeite mee heeft. Dezelfde technieken die op school worden gebruikt worden ook dan gebruikt. En inhoudelijk is de stof overeenkomstig met wat in de klas is besproken of wat nog aan bod zal komen. De begeleiding is dan vaak afkomstig van een leraar die gespecialiseerd is in het betreffende vak. Remedial teaching richt zich echter op de daadwerkelijke oorzaak van een probleem en hoe dit op te lossen valt.
Verschillende remedial teaching onderzoeken
Om erachter te komen bij welk soort remedial teaching een kind baat heeft wordt er eerst een onderzoek uitgevoerd. Dat kan een onderzoek zijn van een remedial teacher naar dyslexie, dyscalculie, maar ook naar intelligentie. Bij een dyslexieonderzoek wordt de kwaliteit van lezen en spellen getest en er wordt gezocht naar de oorzaak van lees- en spellingproblematiek. Bij een dyscalculieonderzoek wordt er onderzocht of een kind ernstige rekenproblemen heeft. Wanneer er naar alternatieve verklaringen wordt gezocht kan er eventueel een intelligentieonderzoek worden gedaan.
Verder zijn er didactische onderzoeken die testen of een kind technisch kan lezen, begrijpend kan lezen, of het kind goed kan spellen en rekenen en hoe groot de woordenschat is. Bij een pedagogisch-didactisch onderzoek wordt er breder gekeken dan een didactisch onderzoek en wordt er ook gelet op de opvoedingssituatie en de onderwijsleersituatie. Remedial teaching kan zo het best worden benut.