Motorrijbewijs in Leiden gehaald: welke motor moet ik nu kopen?

Motorrijbewijs in Leiden gehaald: welke motor moet ik nu kopen?

Je hebt net je motorrijbewijs in Leiden gehaald en je kan niet wachten om te gaan rijden. Je hebt nu een motoruitrusting (motor, helm, handschoenen, passende en veilige kleding) nodig om aan je nieuwe avontuur te kunnen gaan beginnen. De jassen en handschoenen spreken voor zich: ze moeten veilig, comfortabel en passend zijn. Maar welke motor moet je nu kopen? Welke is het veiligst? Welke is geschikt voor een beginnende motorrijder? Er zijn veel verschillende motoren beschikbaar, met dit artikel helpen we je de juiste vragen te stellen om het kiezen van de beste motor voor jou gemakkelijker te maken.



Wat wil je met de motor gaan doen?

Beslis over het doel van je motoravontuur voor je keuzes maakt over bijvoorbeeld het merk of de motorinhoud. Is hij bedoeld voor woon-werkverkeer, dagelijks gebruik dus, of ga je alleen op zondagmiddag rijden voor het plezier? Een combinatie van on-road en off-road rijden of blijf je veilig op het gebaande pad?

Hoeveel vermogen heb ik nodig?

Nadat je bovenstaande vraag hebt beantwoord kijk je verder naar het vermogen van de motor. Vrijwel iedere motor is bij de meeste fabrikanten verkrijgbaar in verschillende maten. Je wilt een motor die aan je eisen voldoet zonder dat hij te sterk is om mee te rijden terwijl je nog aan het leren bent. Je hebt je motorrijbewijs natuurlijk pas net op zak. Je wilt niet dat je nieuwe motor te groot of te hoog is, of meer vermogen heeft dan je als beginner aankunt, maar je wilt wel iets dat bij je past.

Waar moet je naar kijken bij het selecteren van een goede instapmotor?

Bij elke motor moet je met veel dingen rekening houden, wij hebben er paar zaken voor je uitgekozen die je zullen helpen de beste motor voor jou als beginner te kiezen. Dit zijn enkele fundamentele kenmerken die je kunnen helpen in je zoektocht naar je allereerste motor.

Motorinhoud: 600cc of minder

Voor nieuwe motorrijders is een 600cc-motor een goed beginpunt. Een 600cc cruiser kan de helft van de pk's hebben van een 600cc sportmotor, het zal aan jou als beginnende motorrijder zijn om uit te zoeken waar je je het meest bij op je gemak voelt. Ten tweede, een 600cc motorfiets kan te klein zijn voor een grotere rijder, terwijl een 600cc motorfiets te groot kan zijn voor een kleinere rijder. Nogmaals, het is een beginpunt om over na te denken, maar als beginnende motorrijder moet je kiezen wat het beste bij je past en voor jou werkt.

Het antiblokkeerremsysteem (ABS)

De meeste motorfietsen hebben een conventioneel remsysteem dat niet afhankelijk is van een computer om te voorkomen dat de remmen blokkeren wanneer ze te krachtig worden gebruikt. Sommige voertuigen zijn standaard uitgerust met antiblokkeerremmen, maar bij de meeste moet je het als extra optie aanschaffen. ABS is belangrijk omdat het voorkomt dat de banden en de remmen blokkeren en slippen als de remmen te hard worden gebruikt. Als beginnend bestuurder zal je sneller geneigd zijn de remmen te krachtig in te drukken. ABS is dus een must voor de beginnende motorrijder.

Voorruit of windscherm

Als je motor een windscherm of kuip aan de voorkant heeft, kun je je daarachter verschuilen om uit de wind en het weer te blijven. Tijdens een langere rit word je moe als je naar voren moet leunen om tegen de kracht van de wind in te gaan. Omdat een hogere snelheid gelijk staat aan meer windkracht, kan een snelwegrit zonder windscherm meer vermoeidheid veroorzaken dan een rit op een motor mét windscherm. Een windscherm houdt bovendien, net als de voorruit van een auto, kleine voorwerpen en ongedierte buiten tijdens het rijden. In het algemeen houdt een windscherm je dus schoner en energieker tijdens de rit dan een motor zonder windscherm.

Hoogte van de zitting

Als beginnende motorrijder moet je rekening houden met de zithoogte en de invloed daarvan op je binnenbeenlengte. Wanneer je moet stoppen om één of beide voeten neer te zetten, moet de zithoogte worden aangepast aan de lengte van je benen. Een kortere binnenbeenlengte dwingt je voorover te leunen om je voet of voeten neer te zetten, of je moet op je tenen gaan staan om de motorfiets rechtop en stabiel te houden als de zithoogte te hoog is. Een kortere motor met een grotere binnenbeenlengte kan daarentegen onprettig zijn omdat je dan bijna te gemakkelijk de grond raakt. Omdat je je, zeker als beginnende motorrijder, comfortabel kunnen voelen bij het stoppen en stilstaan, moeten de zadelhoogte en de binnenbeenlengte in evenwicht zijn, en moeten ze waarschijnlijk binnen een paar centimeter van elkaar blijven. Let hier goed op bij het selecteren van je eerste motor, hier gaan veel beginnende motorrijders de fout in.

Hoogte van het stuur

De hoogte van het stuur is, net als de hoogte van het zadel, van invloed op de houding van de motorrijder, die dan weer van invloed is op vermoeidheid en comfort tijdens het rijden. Wanneer je op de motorfiets zit, moet je gemakkelijk bij de remmen kunnen. je moet niet ver hoeven reiken om de remmen of bedieningsknoppen te kunnen gebruiken. Wanneer je op de motor zit en naar de bedieningselementen reikt, moeten de ellebogen lichtjes gebogen zijn om comfortabel te kunnen blijven zitten tijdens het motorrijden.


Facebook logo Twitter logo Google Plus logo

Reageer op dit artikel



© 2015 motorrijschool, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de auteur. Zonder toestemming van de auteur is vermenigvuldiging verboden.