Aanhangwagen reparatie
|
Banden zijn een grote uitgave, dus verdienen ze uw aandacht. "De juiste bandenspanning is essentieel voor een lange levensduur van de banden", Omdat chauffeurs het vaak te druk hebben om hun banden te controleren, worden systemen aangeraden aan om de bandenspanning te controleren of op te pompen. |
Deze systemen hebben echter hun eigen aandacht nodig, merkt John Morgan, senior product manager bij Meritor op. "Controleer regelmatig de aansluiting van de toevoerslang op de band en kijk af en toe of er lekkages zijn."
Chris Steph, business leader van Stemco Intelligent Transportation Systems, stelt deze drie eenvoudige controles voor:
- Controleer of de systeemdruk correct is ingesteld
- Controleer de hulpaccuschakelaar (ABS)/zekering voor de hulpvoeding
- Controleer de positie van de systeemafsluiter.
Meer specifiek: controleer de druk van de regelaar ten minste eenmaal per kwartaal en controleer de zekering maandelijks, aangezien het waarschuwingslampje voor de bestuurder niet gaat branden zonder stroom. De systeemafsluiter moet bij elke visuele controle van de aanhangwagen worden gecontroleerd.
Als uw banden goed opgepompt zijn maar u toch bandenslijtage vaststelt, ligt het probleem waarschijnlijk niet bij de banden, zegt Russ Franks, Field Service Manager bij Meritor. "Ongewone bandenslijtage is een indicatie dat er iets mis is met het onderstel, de ophanging, de schokdempers of de asuitlijning."
2. Inspecteer ophangingen
Inspecteer de ophangingen visueel op tekenen van onregelmatige slijtage, scheuren of hittescheuren in de luchtveren, adviseert Dave Vanette, new business development manager bij Firestone Industrial Products. Zorg ervoor dat niets de ophanging raakt of de beweging ervan belemmert. Zorg er ook voor dat de luchtveren voldoende en gelijke druk hebben.
Elke luchtvering heeft een gedefinieerde rijhoogtepositie, "maar soms raakt die beschadigd of wordt er aan gesleuteld", zegt Franks. Als de rijhoogte niet goed is, profiteer je niet optimaal van de voordelen van een luchtvering. Zorg ervoor dat de rijhoogte niet te hoog is, omdat het kan interfereren met het veilig navigeren over viaducten. Als er te weinig lucht is, rijdt de trailer niet op de luchtzak, maar op de bumpers van de ophanging, waardoor andere onderdelen van de ophanging beschadigd raken.
3. Goed smeren
Soms is het nodig om onder de trailer te kruipen om de onderstelcomponenten te inspecteren.
Het juiste smeermiddel in de juiste hoeveelheid is essentieel voor een goede werking van de trailer. Vet heeft drie kenmerken, volgens Donna Mosher, smeermiddelenspecialist bij Eaton Vehicle Group. Het verdikkingssysteem, de kwaliteit en de prestaties zijn allemaal belangrijk bij de keuze van het juiste vet.
"Negentig procent van de vetten zijn op lithium-complex basis, maar sommige zijn op calcium basis." Maar meng de twee vetten niet, want dan nemen de prestaties af. De viscositeit van het vet wordt bepaald door de klasse van het vet en het meeste vet dat op trailers wordt gebruikt is NLGI, wat volgens Mosher "de consistentie van pindakaas" heeft.
De prestatiekenmerken van het vet zijn soms moeilijker te vinden, omdat niet alle vetfabrikanten deze op het etiket vermelden. Raadpleeg de fabrikant van het vet om er zeker van te zijn dat u een vet krijgt met de juiste prestatiekenmerken.
Zorg ervoor dat u genoeg nieuw vet toevoegt om het oude vet te zuiveren. "Het is niet zo dat het oude vet verslijt, maar het vuil dat zich aan het vet vasthecht, maakt het ineffectief. Het toevoegen van nieuw vet zuivert het vuil," zegt ze.
4. Neem de tijd voor de remmen
John Thompson, sales manager bij TMD Friction, stelt voor om de remmen van de oplegger volgens de volgende procedure te controleren.
"Aan de wieluiteinden met veerremmen, kijk naar de hoek die gevormd wordt door de duwstang van de luchtkamer en de slappe regelaar. Die hoek moet 90 graden zijn. Als dat niet zo is, is de rem niet goed afgesteld en moet hij gerepareerd worden."
Morgan stelt voor om de toestand van de trommels te controleren tijdens het onderhoud van de remmen of de wieleinden. "Meet de trommels om er zeker van te zijn dat er genoeg materiaal is om het tot de volgende onderhoudsinspectie uit te houden. Als het op de grens zit, vervang het dan."
5. Laat het branden
Een niet werkende trailerverlichting is volgens Brett Johnson, president en CEO van Optronics International, hetzelfde als zwaaien met een rode vlag en vragen om aan de kant te worden gezet voor een inspectie langs de weg. Corrosie is de vijand van het elektrische systeem, en het vloeibare strooizout dat wordt gebruikt om wegen ijsvrij te maken tast de elektrische verbindingen aan.
"Wanneer niet de juiste stappen worden ondernomen om corrosie te voorkomen, kan deze zich over het hele voertuig verspreiden en de levensduur van het voertuig en het elektrische systeem aanzienlijk verkorten," voegt Johnson toe. Inspecteer regelmatig lampen, draden en kabelboomsystemen en vervang indien nodig het vet op de aansluitpunten.
