Regels voor een gedeelde scooter in Eindhoven

Regels voor een gedeelde scooter in Eindhoven

In de deeleconomie kopen we niet meer, maar lenen we. Hoewel, het is vaak gewoon huren, zoals bij de e-scooters die je regelmatig in de stad ziet rijden, of op de stoep geparkeerd ziet staan. Is een scooter in Eindhoven leasen of kopen nog interessant, of kun je beter huren? De regels in deze gemeente worden steeds strenger, waar moet je tegenwoordig op letten?

 



Deelscooters in 2020

Eindhovenaren kennen ondertussen de Go Sharing scooters wel. Die groene snorfietsen die gebruikers overal parkeren waar het wel of niet mag. Dat is direct een probleem met het delen van vervoermiddelen, omdat het niet jouw eigendom is wordt er vaak ook minder netjes mee omgegaan. En dat betekent dus overal parkeren zonder oog voor de omgeving. Bedrijven die dit soort producten en diensten aanbieden krijgen een tijdelijke vergunning voor enkele jaren, maar nu is er besloten om een ‘noodknop’ in de regels te zetten. Wanneer er veel overlast wordt veroorzaakt kan de gemeente een vergunning direct intrekken. Niets meer delen dus… Met een eigen scooter in Eindhoven loop je dit risico niet, en als je besluit om later jouw scooter te verkopen heb je ook weer geld over voor iets nieuws.

 

Is scooters delen beter voor het milieu?

In theorie is het beter dat mensen hun spullen delen, want dan hoeft er minder geproduceerd te worden. Aan de andere kant gaven we al aan dat huurders over het algemeen niet zo netjes met hun spullen omgaan als kopers. Dat leidt tot voortijdige slijtage en meer afval. Je kunt zelf natuurlijk ook duurzame keuzes maken, door een e-scooter te kopen of jouw 4-takt scooter netjes te onderhouden. De scooter in Eindhoven valt nog niet onder de ‘Green Deal’ strategie om voertuigen te delen in plaats van te kopen, misschien is dat ook wel een goede zaak.

 

Taxi in Eindhoven aan banden gelegd

De eerste stappen zijn genomen om de locaties waar taxi’s mogen staan aan banden te leggen. Zo mogen taxichauffeurs niet meer vlakbij Eindhoven Airport proberen om klanten te lokken. Wanneer zich dit uitbreidt wordt het dus steeds lastiger om van A naar B te komen. Met eigen vervoer ben je niet afhankelijk van andere vormen van (openbaar) vervoer. Denk aan een scooter in Eindhoven, of misschien een e-step? Die zijn officieel niet toegestaan op de openbare weg, ze zijn wel erg praktisch om snel op je bestemming te komen.

 

Jeroen mag het wel

De meeste e-steps zoals de Xiaomi M365 en de DutcheBike GO2 zijn nog niet goedgekeurd voor de openbare weg, Jeroen mag met zijn botsauto wel gewoon rijden. Misschien heb je hem al eens langs zien komen, op zijn scootmobiel waar een botsauto op gebouwd is. Vroeger reed Jeroen nog op een elektrische scootmobiel, nu is hij sneller met een model op benzine. Soms hangt er zelfs een aanhanger achter, als hij spullen moet vervoeren. Wist je dat hij ook jongeren leert om met mechanica om te gaan?

 

Wordt het tijd voor een upgrade?

Met een oude brommer mag je straks niet meer in het stadscentrum rijden, ook kunnen de kosten voor onderhoud en reparatie flink oplopen. Misschien wordt het dan toch tijd voor een vervanging. Naast kopen kun je ook een scooter leasen met SprayPay. Dan betaal je in 12 tot 72 termijnen, zo ben je voor enkele tientjes per maand klaar. Je hoeft dan niet eerst te sparen. Deze vorm van leasen is dus kopen op afbetaling, je hoeft het vervoermiddel niet in te leveren. Met een moderne scooter in Eindhoven kun je weer jaren vooruit, en met een EURO4 benzinescooter of een e-scooter rijdt je ook veel duurzamer. En dan moet je uiteraard niet jouw mooie tweewieler midden op straat neerzetten, maar netjes in de stalling zoals bij WoensXL helemaal gratis kan.


© 2015 SophieDenDekker, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de auteur. Zonder toestemming van de auteur is vermenigvuldiging verboden.