Hoe tackel jij als recruiter de krapte op de arbeidsmarkt?

Hoe tackel jij als recruiter de krapte op de arbeidsmarkt?

De arbeidsmarkt bevindt zich momenteel in een vreemde situatie. Er is namelijk zo'n enorm tekort aan arbeidskrachten dat men niet echt tot een oplossing weet te komen. Aan de ene kant is dit een mooi iets voor recruiters, er is immers ontzettend veel werk. Aan de andere kant is dit een verschrikkelijke situatie voor recruiters, er zijn immers te weinig mensen om de plekken op te vullen waardoor het werk van de recruiters in veel gevallen niet lukt. Nu zijn er gelukkig wel een aantal technieken die jij als recruiter kunt gebruiken om de potentiële arbeidskrachten te bereiken. Ben jij nu benieuwd welke technieken dit zijn? Lees dan snel verder. In deze blog geven we je namelijk enkele voorbeelden van deze technieken.
 



Convergeren

In een krappe arbeidsmarkt dient er sterk geconvergeerd te worden. Convergeren houdt in dat er een sterkere focus moet plaatsvinden op één gebied. In een ruime arbeidsmarkt kan je als recruiter bijvoorbeeld tientallen verschillende doelgroepen tegelijk aanspreken. In een krappe arbeidsmarkt moet er sterk gefocust worden op één doelgroep. Waar je in een andere markt bijvoorbeeld dezelfde vacaturetekst voor verschillende banen kon gebruiken, is dit tegenwoordig zeker niet meer het geval. Als jij een vacature wilt vervullen moet je hier dus ook écht je best op doen als recruiter. Schrijf daarom voor iedere vacature een aparte en pakkende vacaturetekst. Het is namelijk gauw voorbij als iemand in deze krappe arbeidsmarkt doorheeft dat hij/zij naar een gekopieerde vacaturetekst kijkt.

Weet wat je te bieden hebt

Als recruiter moet je ontzettend goed weten wat het bedrijf waarvoor je recruit te bieden heeft. Daarnaast moet je goed op te hoogte zijn van de wensen van het potentiële werknemers. Door deze twee punten van kennis met elkaar te combineren kan er een perfecte vacaturetekst geschreven worden. Dit is in de ene branche overigens wat makkelijker dan in de andere branche. Voor een kantoorbaan zal je sneller weten wat de doelgroep wilt dan bijvoorbeeld bij laborant vacatures. Hier ligt het minder voor de hand wat men precies wilt en het is dan ook erg lastig om hier als recruiter achter te komen. We adviseren recruiters dan ook om hun handen niet te branden aan dit soort lastige recruitment gebieden. Je kunt deze klussen over het algemeen beter uitbesteden aan een specialist zoals Talentmark! Ook dit is weer een manier van convergeren. Je focust je in dit geval op de gebieden waar je wél verstand van hebt om zo je tijd het meest efficiënt te besteden.



Facebook logo Twitter logo Google Plus logo

Reageer op dit artikel



© 2015 RVerdam, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de auteur. Zonder toestemming van de auteur is vermenigvuldiging verboden.