Welke onderdelen bevat het ISO 9001 certificaat?

Welke onderdelen bevat het ISO 9001 certificaat?

Steeds meer bedrijven zijn bezig met kwaliteitscertificaten te halen. Een van de meest populaire is het ISO 9001 certificaat. Heel simpel gezegd is het een bewijs dat u als organisatie constant kwaliteit levert, zowel in de bedrijfsvoering als voor klanten. De NEN heeft alle eisen van ISO 9001 tot in detail uitgewerkt. Om u een beetje op weg te helpen beschrijven we in dit artikel globaal welke onderdelen worden behandeld in het handboek.



De ISO 9001 eisen in 10 hoofdstukken

De NEN heeft de eisen voor de ISO 9001 certificering verdeeld over 10 hoofdstukken. De eerste drie hoofdstukken wat algemene zaken omschreven. Denk hierbij aan basisregels, termen en definities. In de overige hoofdstukken zijn specifieke eisen omschreven. Deze hoofdstukken zijn belangrijk om na te streven voor uw organisatie. In de volgende paragrafen behandelen we hoofdstuk 4 tot en met 10 globaal.

Hoofdstuk 4
In dit hoofdstuk staat de vraag “wat betekent kwaliteit voor uw organisatie” centraal. Er wordt gekeken naar welke factoren, risico’s, relaties en kansen hier invloed op kunnen hebben.

Hoofdstuk 5
Dit hoofdstuk gaat over leiderschap. Hoe gaat het management van de organisatie om met kwaliteit. Hoe betrokken zijn ze bij het kwaliteitsmanagementsysteem en nemen ze hier verantwoordelijkheid in.

Hoofdstuk 6
In dit hoofdstuk worden de risico’s die zijn vastgesteld in hoofdstuk 4 door vertaald naar concrete acties. Hierbij staat dus planning centraal. Het doel hiervan is om duidelijk te krijgen hoe de organisatie aan de kwaliteitsdoelstellingen, die zelf zijn opgesteld, kan voldoen.

Hoofdstuk 7
Dit hoofdstuk gaat over het bepalen en beschikbaar maken van middelen die moeten gaan bijdragen aan de kwaliteitsdoelstellingen. Denk aan bijvoorbeeld personen aanwijzen die de leiding nemen tijdens de implementatie van het kwaliteitssysteem.

Hoofdstuk 8
Hoofdstuk 8 gaat in op de uitvoering. Er moeten afspraken en plannen worden gemaakt. Deze zijn direct van impact op de kernactiviteit van de organisatie. Denk hierbij bijvoorbeeld aan hoe ISO 9001 gecommuniceerd gaat worden richting klanten of het evalueren van uw product en/of dienst en of hier wat aan moet veranderen om ze aan de eisen van ISO 9001 te laten voldoen.

Hoofdstuk 9
Dit hoofdstuk gaat over de evaluatie van de ISO 9001 certificering. In hoeverre voldoet de organisatie aan de eisen? Dit zal gaan gebeuren aan de hand van verschillende interne audits.

Hoofdstuk 10
Het laatste hoofdstuk gaat over verbeteren. De evaluatie uit hoofdstuk 9 is hiervoor de input. Denk aan bijvoorbeeld het oplossen van klachten, afwijkingen en storingen.

Implementeren van ISO 9001

Het is belangrijk om de kwaliteit binnen uw organisatie te waarborgen. ISO 9001 kan hiervoor een goed handvat zijn. Wilt u het certificaat behalen? Dan adviseren wij om in zee te gaan met een expert, zoals Diks Process Support. Het voordeel hiervan is dat u op deze manier volledig ontzorgd wordt in het traject en niet voor onverwachtse tegenslagen komt te staan. Een expert in procesoptimalisatie heeft namelijk veel ervaring in het begeleiden van bedrijven voor het behalen van certificaten. De grote vraag is wanneer begint u?


Facebook logo Twitter logo Google Plus logo

Reageer op dit artikel



© 2015 diksprocesssupport, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de auteur. Zonder toestemming van de auteur is vermenigvuldiging verboden.