Waar moet je op letten als je een CRM systeem koopt?

Waar moet je op letten als je een CRM systeem koopt?

Denk je eraan een CRM systeem te kopen? Bijvoorbeeld omdat je met je bedrijf je klantrelaties beter wilt beheren? Dan zijn er een aantal dingen waar je goed op moet letten. Omdat je wellicht nog niet bekend met verkoopsoftware, leggen we je in dit artikel uit waar je op moet letten bij het aanschaffen van een CRM-systeem. 



1. Gebruikersgemak van het syteem

Misschien een inkopper, maar het is het allerbelangrijkste waar je aan moet denken bij het kopen van een CRM systeem. Is het een makkelijk bruikbaar syteem waar je snel doorheen kunt navigeren en waarbij je snel terechtkomt op de plekken waar je terecht wilt komen? Pas als dit het geval is, heb je een goede basis om het CRM consistent te gaan gebruiken. Je pakt je CRM er pas bij om klantgegevens in op te slaan als je weet waar je dat moet doen. Vraag dus altijd eerst of je een demo-versie of proefversie mag gebruiken, voordat je daadwerkelijk met het CRM aan de sla gaat.

2. Mobiele bruikbaarheid

Mobile first, is wat ze deze dagen zeggen. Mobiel heeft het overgenomen van desktop. En dat geldt ook voor verkopers die hun producten en diensten aan de man willen brengen. Ze willen altijd en overal hun klantgegevens kunnen inzien. Tijdens de lunch, maar ook net voor of na een afspraak buiten de deur. Het helpt om makkelijker sales te kunnen bedrijven. En om meer omzet binnen te slepen. Want ben je iets vergeten, dan zoek je het zo even op op je mobiel. 

3. Persoonlijke begeleiding bij implementatie

Gooit je CRM aanbieder het systeem over de schutting? Of gaan ze uitgebreid met je zitten om het systeem te implementeren? Ga dit goed na wanneer je een CRM systeem wilt gaan aanschaffen. Het bepaalt namelijk het succes van de implementatie. Krijg je de juiste begeleiding van een vast contactpersoon? Dan is de kans veel groter dat jij en je verkopers snel up and running zijn om met het CRM te werken. Loopt het in die eerste periode niet vlot? Dan is de kans groot dat je verkopers in een vroeg stadium al afhaken met het gebruik van het CRM, waardoor je voor de periode daarna geen vruchtbare voedingsbodem hebt om op verder te werken. 


Facebook logo Twitter logo Google Plus logo
© 2015 Nickdekruif1, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de auteur. Zonder toestemming van de auteur is vermenigvuldiging verboden.