Zo komt je webshop bovenaan in Google

Zo komt je webshop bovenaan in Google

Wanneer je een webshop hebt dan is het belangrijk om bezoekers te krijgen. Bezoekers kunnen uit Social Media komen, Google en ook vanaf andere websites. Het is belangrijk om met de webshop bovenaan in Google te komen. Het heeft meer redenen dan om slechts bezoekers te krijgen. Het is een bron van kopers! Daarnaast biedt een positie bovenaan in Google ook psychologische voordelen. Men denkt direct dat de webshops welke bovenaan staat ook beter zijn dan de rest. Het is iets wat op een onbewust niveau gebeurt. Het is dus goed om bovenaan in Google te komen. Hoe kom je hier echter uiteindelijk terecht? Laten we kijken wat belangrijk is. 



De webshop zelf

Het is belangrijk om een snel ladende webshop te hebben. Een goede hosting helpt hierbij. Daarnaast is het ook goed om de webshop te optimaliseren voor de zoekmachines. Zorg voor zoekmachine vriendelijke url’s, zoals www.jouwwebsite.nl/dit-is-een-zoekmachine-vriendelijke-url. De zoekwoorden komen allemaal voor in de url. Vervolgens is het goed om een metatag te hebben. Het is een korte omschrijving voor de zoekmachines. Je ziet het in de zoekresultaten. Het zoekwoord dient ook voldoende keren terug te komen in de tekst van de site. Het zijn slechts een handvol tips. 

Links naar de webshop

Om een hoge positie in de zoekmachine te krijgen is het belangrijk om veel verwijzingen naar de site te hebben. Het wordt ook wel linkbuilding genoemd. Een linkbuilding bureau kan dit voor een webshop verzorgen. Ze zorgen dan voor meerdere verwijzingen naar een webshop voor een specifiek zoekwoorde. Google herkent deze links en zal op basis hiervan de positie in de zoekmachine veranderen. Het kan stijgen of dalen naarmate er meer of minder links zijn (en van betere kwaliteit) dan van de concurrent. Het is erg belangrijk om hoger te scoren. Bij linkbuilding is het ook mogelijk om de sites van een concurrent te analyseren. Doe het vervolgens beter dan hem bij de verschillende links die de site heeft. 

Social media

Voor hogere posities in de zoekmachines met een webshop is het goed om verschillende social media profielen te hebben. Het zorgt niet alleen voor links vanaf de profielen, maar ook vanaf andere profielen en sites. Daarnaast kunnen mensen de links gaan delen waardoor het een viraal effect krijgt. Het is dan mogelijk om meer bezoekers uit social media te krijgen. Vervolgens bouwt het ook aan de linkbuilding voor de webshop.  

Zelf doen of uitbesteden? 

Het is belangrijk om als webshop eigenaar bezig te zijn met het overzien van alle activiteiten. Het is daarom beter om het uit te besteden. Wanneer het budget niet voldoende is of om zelf ervaring op te doen is het mogelijk om zelf de linkbuilding te gaan doen. Het kan wel tijdrovend zijn. Daarnaast moet de webshop eigenaar er voor waken dat op de lange termijn (wanneer het drukker wordt) ook allemaal gedaan wordt. Anders verliest de webshop haar zoekmachine posities aan de concurrentie. Een concurrentie die een bureau heeft zal dan stabiel en gestaag doorgroeien. 


Facebook logo Twitter logo Google Plus logo
© 2015 BrianA, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de auteur. Zonder toestemming van de auteur is vermenigvuldiging verboden.