De bedrijfsformule

De bedrijfsformule

De bedrijfsformule bestaat uit de 6p's: Plaats, product, prijs, personeel, presentatie en promotie. Met deze 6 p’s (bedrijfsformule) bepaal je hoe het bedrijf die jij als ondernemer opricht in de markt te plaatsen. Er is sprake van een marketingstrategie om met een organisatie bepaalde doelstellingen te verwezenlijken.



Plaats

Er spelen verschillende factoren een rol bij het bepalen van de plaats waar het bedrijf zich vestigt.

De vragen die je hierbij kunt stellen zijn: Moet het bedrijf zich vestigen in een druk centrum? Moet er parkeergelegenheid zijn? Zijn er concurrenten in de buurt gevestigd? Is het bedrijf met het openbaar vervoer (makkelijk) bereikbaar?

Afhankelijk van het doelgroep en type bedrijf zal je deze vragen kunnen beantwoord. De keuze zal voor- en nadelen hebben. Vestig je de onderneming in het centrum dan zal de klant bijvoorbeeld lastiger kunnen parkeren. Dit is bijvoorbeeld voor een bouwmarkt niet gunstig. Daarnaast zal het vestigen in het centrum vaak ook een hogere huur tot gevolg hebben.

 

Product

Het product gaat over dat wat je aanbiedt aan je klanten. Dit is niet alleen wat je fysiek aan de klant geeft maar heeft ook betrekking op het service niveau dat je aanbiedt. Bijvoorbeeld een eetgelegenheid kan je service bieden door de klanten met een serveerster te bedienen maar je zou ook de keuze kunnen maken voor het afhalen van het eten bij een centraal punt, denk bijvoorbeeld aan McDonald’s. Het product dat je verkoopt heeft te maken met het assortiment. Biedt je veel verschillende producten aan of juist een beperkt aantal.

 

Prijs

De prijs die je voor het product gaat rekenen zul je moeten afstemmen met je doelgroep en met de kwaliteit van het product. Deze prijs zal de kosten van het bedrijf moeten dekken en rekening houden met de huur, de energierekening, het salaris voor het personeel en de inkoop van het product. Een te lage prijs kan de klanten afschrikken, doordat ze het idee krijgen dat er slechte kwaliteit geleverd wordt of juist omdat de klant er veel voor wil betalen, denk hierbij aan een product als parfum. Hierbij speelt de exclusiviteit een belangrijke rol.

 

Personeel

Het personeel bepaalt het succes van de onderneming. Bij het afstemmen van je personeel met je onderneming moet je denken aan het opleidingsniveau, formeel aanspreken van klanten, uitstraling van de medewerker en hun werkhouding. Een medewerker die de klant niet vrolijk en respectvol benadert zal ervoor zorgen dat je klanten kwijtraakt.

 

Presentatie

De presentatie gaat over de uitstraling van de winkel. Dit is zowel het interieur als exterieur. Verkoop je de goedkopere producten dan zal de inrichting van de winkel eenvoudig zijn, denk aan de Aldi waar de producten op pallets worden gepresenteerd. In een onderneming met goedkopere producten worden vaak felle gele, rode en blauwe kleuren gebruikt in bijvoorbeeld het logo.

Gaat het om een exclusief product dan is een mooie voorgevel van het bedrijfspand noodzakelijk. Daarnaast zal het interieur er mooi en fris uit moeten zien. Het product zal op bijvoorbeeld een vitrine gepresenteerd kunnen worden om de kwaliteit van het product te benadrukken.

 

Promotie

Promotie gaat over de wijze waarop gecommuniceerd wordt met de doelgroep. De ondernemer zal de juiste middelen moeten inzetten om zijn doelgroep te bereiken. Bestaat de doelgroep uit studenten dan kan er gekozen worden om via Facebook te adverteren. Is de doelgroep de 65-plusser dan zal er eerder promotie voor het product gemaakt worden via een huis-aan-huis blad.

Behalve reclame maken gaat promotie ook om zaken als activiteiten organiseren, after-sales of sponsoren.

 

7 p's

Er zijn ook geleerden die de 7p's hebben toegevoegd. De 7e p kent verschillende omschrijvingen, zoals de "pshysieke distributie". Dit is de wijze waarop het product van grondstof naar consument wordt gebracht.


Facebook logo Twitter logo Google Plus logo

Reageer op dit artikel



© 2015 KennisDelen, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de auteur. Zonder toestemming van de auteur is vermenigvuldiging verboden.