Wat is content marketing en hoe gebruik je het?

Wat is content marketing en hoe gebruik je het?

Een veel gebruikte online marketing strategie is content marketing. Maar wat betekent dat eigenlijk en waar kun je het voor gebruiken? In dit artikel gaan we daar op in. Lees gauw verder om erachter te komen waarom content marketing zo belangrijk is. 



Content marketing

Content marketing is een techniek waarbij relevante content wordt gecreëerd en verspreid over relevante kanalen, waarmee je uiteindelijk meer potentiële klandizie genereert. Het idee is dat, als jij als merknaam veel aan content marketing doet, je zodoende eerder top of mind wordt bij klanten. Er zijn tal van uitwerkingen en voorbeelden. We zullen later een voorbeeld toelichten.

Wat is het doel?

Het uiteindelijke doel is natuurlijk meer conversie. Conversie kan worden uitgedrukt in omzet, maar ook in nieuwe leads, zoals bijvoorbeeld aanmeldingen voor de nieuwsbrief van een bedrijf. Ook meer verkeer naar een website krijgen door middel van content marketing, levert uiteindelijk meer conversie op. Beter vindbaar zijn in zoekmachines, is dus ook een mogelijk doel van content marketing.

Hoe en wanneer zetten we het in?

Om erachter te komen wanneer en hoe je content marketing inzet, beginnen we altijd met een zogeheten “customer journey”. Een customer journey is de weg die een potentiële klant bewandeld, om uiteindelijk bij jouw bedrijf als klant binnen te komen. We verwerken dit voor de duidelijkheid in een voorbeeld.

We nemen even een bouwmarkt als voorbeeld. Uit een customer journey van een bouwmarkt kan bijvoorbeeld blijken dat er in die betreffende branche behoefte is aan een instructievideo op Youtube, voor het zelf in elkaar bouwen van een kast. De content die jij creëert om aan die behoefte te voldoen, zal uiteindelijk -mits het goed wordt uitgevoerd- leiden tot meer brand awareness, en dus meer klanten of conversie. In dit geval is de content marketing dus de creatie van de betreffende instructievideo, verspreid over het juiste kanaal, namelijk Youtube. Als jij op Youtube zoekt naar ‘zelf kast in elkaar zetten’ en de bovengenoemde instructievideo verschijnt bovenaan de zoekresultaten, dan ben je als bouwmarkt op dat moment top of mind bij degene die dat filmpje zoekt. Doe je deze vorm van content marketing consequent en op veel relevante onderwerpen en kanalen, dan wordt je dus een autoriteit op dit onderwerp.

Is dat alles?

Nee. Er zijn vele manieren waarop content marketing kan worden toegepast. Content kan tekst, videomateriaal, een podcast en nog veel meer zijn. Content betekent dan ook letterlijk ‘inhoud’. Omdat we het hier over digitale marketing hebben, is die inhoud altijd in digitale vorm. Maar content marketing kan ook een reclamecampagne in de vorm van posters of flyers zijn. Het is dus een breed interpreteerbaar begrip. Ook is er een onderscheid in content marketing tussen bedrijven en consumenten, ook wel b2c geheten, en tussen bedrijven en andere bedrijven, oftewel b2b content marketing. Bij die laatstgenoemde help je dus als marketing bureau dus een ander bedrijf te groeien.

Conclusie

Content marketing is een zeer bruikbare techniek, voor zowel b2b als b2c, om meer verkeer naar een website te genereren, je brand awareness te vergroten, een grotere (online) autoriteit te worden en uiteindelijk meer te converteren. Als je wilt groeien als bedrijf, is content marketing niet meer weg te denken in je strategie!


Facebook logo Twitter logo Google Plus logo

Reageer op dit artikel



© 2015 Martijn25, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de auteur. Zonder toestemming van de auteur is vermenigvuldiging verboden.