6 voordelen van narrowcasting

6 voordelen van narrowcasting

In dit artikel wil ik het hebben over de voordelen van het internet communicatiemodel ‘narrowcasting’. Narrowcasting, ook wel digital signage genoemd, is een interne bedrijfscommunicatievariant die gericht informatie verspreid naar een interactieve en geïnteresseerde doelgroep.

Simpel gezegd is narrowcasting het via een scherm bereiken van een doelgroep die openstaat voor uw boodschap. U kunt bijvoorbeeld denken aan boven de secretaressebalie hangende schermen die het laatste beursnieuws tonen. Het bedrijf waarin deze schermen hangen is in dit voorbeeld beursgenoteerd en zodoende zullen bezoekers ongetwijfeld geïnteresseerd zijn in de laatste beursberichten.

Narrowcasting kan u onder andere de volgende 6 voordelen bieden:



1. Goedkoop

U kunt narrowcasting gebruiken om reclameboodschappen te tonen aan bezoekers in een supermarkt. Door gebruik te maken van een scherm zijn de reclameposters verleden tijd. Doordat u geen gebruik meer hoeft te maken van reclameposters bespaart u druk- en vormgevingskosten.

Hoewel de aanschaf van een scherm vanzelfsprekend duurder is dan de aanschaf van een reclameposter zult u op de lange termijn toch geld besparen. Een scherm kan namelijk voor meerdere campagnes worden gebruikt, terwijl een reclameposter aan het eind van de campagne moet worden weggegooid.

2. Beter voor het milieu

In het verlengde van het vorige voordeel ligt voordeel nr. 2. Doordat u gebruik maakt van schermen hoeft u geen reclameposters meer weg te gooien als een bepaalde reclamecampagne is afgelopen. Door narrowcasting hoeft u dus veel minder weg te gooien.

3. Aandacht

Een scherm met een bewegende advertentie trekt logischerwijs meer aandacht dan een stilstaande poster. Narrowcasting krijgt dus meer aandacht, en levert daardoor meer conversies op, dan de normale manieren van adverteren.

Ook is het door narrowcasting mogelijk om video’s of presentaties te tonen aan klanten, de mogelijkheden zijn dus veel uitgebreider dan bij de klassieke reclame- en informerende middelen (posters, borden, etc.). 

Voor het vertonen van uw boodschappen kunt u onder andere lg digital sinage gebruiken.

4. Interactie

Indien uw bedrijf over de juiste narrowcasting hardware beschikt, (schermen, systemen, bekabelingen etc.) kunt u voor een interactieve narrowcasting kiezen. U kunt narrowcasting in dit geval inzetten als een soort digitale verkoper. Klanten krijgen door interactieve narrowcasting op de juiste locatie de juiste informatie omtrent bepaalde producten/diensten, intussen heeft de klant het idee dat hij zelf beslist wat hij ziet.

5. Vormgeven

Een reclameboodschap vormgeven was nog nooit zo makkelijk. U hoeft namelijk geen rekening meer te houden met de printafmetingen van de drukkerij. Bovendien ziet u precies hetzelfde op uw computerscherm als dat de klant straks in de winkel ziet. Geen gedoe meer met verkeerde printkleuren dus!

6. Multifunctioneel

De beeldschermen die u normaal gesproken voor reclamedoeleinden of informerende doeleinden gebruikt kunt u in geval van nood een ander boodschap geven. Als er brand in uw pand is kunt u dit bijvoorbeeld met behulp van narrowcasting aan uw personeel duidelijk maken.

Conclusie

Narrowcasting is beter voor het milieu, goedkoper, multifunctioneler, interactiever en eenvoudiger te gebruiken dan de klassieke reclame- en informerende middelen (posters, borden, etc.).


Facebook logo Twitter logo Google Plus logo
© 2015 Dave, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de auteur. Zonder toestemming van de auteur is vermenigvuldiging verboden.