Relatiegeschenken anno 2018: top tips & voordelen

Relatiegeschenken anno 2018: top tips & voordelen

Het geven van relatiegeschenken is, buiten het feit dat het prettig is voor zowel jou als de onvanger, kan een extra functie hebben. Wanneer je met je gift je waardering toont aan je klanten maak je (bewust of onbewust) promotie voor je bedrijf. Relatiegeschenken zijn dus ook een marketingmiddel.



Be yourself, forceer geen gemaakte uitstraling

Wanneer je probeert populair, trendy of over-origineel over te komen met je relatiegeschenk kan dat averechts uitpakken. Je wilt geen onnatuurlijke uitstraling neerzetten en daarmee jouw reputatie mogelijk schade toebrengen. De jongere bevolkingsgroep blijkt vatbaarder te zijn voor onreine vormen van marketing. Zorg ervoor dat jouw keuze van relatiegeschenk gebaseerd is op waar je wél voor staat en wat je de buitenwereld graag wilt tonen. Less kan ook more zijn. Niet ter beperking van creativiteit, dus een petje met opdruk is wat simpel, maar een mini-drone hoeft ook niet per se.

Ken je doelgroep

Wees bewust met en voor welke doelgroep(en) je werkt. Het kiezen van leuke relatiegeschenken dient ook op één lijn te liggen met je algemene marketingplan, dus ook je doelen. Liggen jouw doelstellingen op het vlak van branding of expansie, verkoopboost of mensen triggeren voor bepaalde acties? Wanneer je duidelijke doelen hebt wordt het een stuk eenvoudiger om een relevante gift te vinden.

Een schenkbeleid

Je hoeft niet per se alle (potentiële, huidige en oud-) klanten te voorzien van hetzelfde geschenk. Je kunt ook filteren op klanten die bij jou voor een bepaalde som ingekocht hebben of klanten die overwegen op te stappen. Maak een adressenlijstje en zorg ervoor dat je geen prominente personen of bedrijven vergeet en verstuur ook niet te veel.

Relatiegeschenken zijn fiscaal aftrekbaar!

Bedenk dat je als ondernemer het voordeel van fiscale aftrekbaarheid hebt. Het btw van je relatiegeschenk kan in de meeste gevallen fiscaal afgetrokken worden. Eén van de voorwaarden is dat de kosten per jaar per ontvanger onder een bepaald bedrag blijven. Informeer hiernaar bij de Belastingdienst. Let ook op dat het bij deze vorm van giften, het bij de ontvangers moet gaan om bestaande klanten en/of leveranciers, dus niet voor prospects of medewerkers van je bedrijf. Het laatste valt namelijk onder bedrijfskosten.

Hopelijk kom je met bovenstaande tips verder op weg naar een succesvolle relatiegift. Innoveer en inspireer!


Facebook logo Twitter logo Google Plus logo

Reageer op dit artikel



© 2015 sdianov, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de auteur. Zonder toestemming van de auteur is vermenigvuldiging verboden.