Een vakantie in Duitsland: Wat je niet mag missen

Afgelopen week ben ik een week op vakantie naar Duitsland geweest. We hebben een trip gemaakt vanuit Nederland naar Oostenrijk om in Oostenrijk vervolgens een week te verblijven. De week erna zijn we naar Duitsland gereden om daar ook een week te overnachten en verschillende plaatsen te bezoeken. Een bezoek aan Duitsland is zeker de moeite waard!

Onze reis
We zijn vertrokken vanuit Kirchberg (in Tirol) naar het Zwarte woud in Duitsland. Omdat we een dag niet willen "verliezen" alleen maar in de auto te zitten bekijken we vooraf altijd wat er op de route te doen is. We kwamen al snel de kleine stad Garmisch tegen. Garmisch bestaat uit twee delen: Garmisch en Partenkirchen. Beide horen bij elkaar, maar het zijn wel gescheiden centra. In Garmisch zijn er typische huizen en muurschildering op de huizen, echt eens de moeite waard om te bekijken. Onderweg zijn er verschillende tentjes waar je kan eten of een ijsje kan halen. In het centrum hoef je niet bang te zijn voor auto's maar kan je vrij rondlopen omdat het een voetgangerszone is. Er zijn ook verschillende eetgelegenheden om in de avond een lekker hapje te eten.

Na het avondeten zijn we verder gaan rijden in Duitsland naar onze vakantiebestemming in het Zwarte Woud (Oberwolfach). In de nacht rijden heeft zo zijn voor- en nadelen. Het is rustiger op de weg, maar bij hevige regenval is het gevaarlijk om te rijden. Gelukkig hielden we het droog!

Dag 2 - Verkenning
Op dag 2, nadat we uitgeslapen hebben zijn we de stad gaan verkennen. Oberwolfach heeft een klein maar knus centrum. We zijn daarom ook naar de groter gelegen plaats Wolfach gegaan. Hier hebben we een VVV-kantoor opgezocht om informatie in te winnen. Vervolgens zijn we een rondje door de stad gegaan en hebben we bij een terrasje een drankje genomen en besproken wat we de rest van de week gaan doen. Een rustige dag dus, maar dat mag ook wel nadat we 7 uur reden hebben om in Oberwolfach te komen.

Dag 3 - Legoland
De wekker ging op dag drie al vroeg, we gingen naar Legoland! Legoland zit op ongeveer 2,5 uur rijden vanaf onze vakantiebestemming. Onderweg hadden we broodjes gehaald om in het park op te eten. Bij aankomst is er een verplichte tassencontrole wat een erg veilig gevoel geeft. Het was relatief rustig voor een vakantiedag, de wachttijden waren ongeveer 30 minuten per attractie. Er zijn zowel attracties voor jong als voor oud. We gingen vooral de achtbanen af. In de wachtrij staan is in Legoland geen straf, onderweg zijn overal legofiguren te bewonderen. Rond 18:00 waren we op het park uitgezien. Relatief gezien zijn er weinig achtbanen en is het park meer op familieattracties en jonge kinderen gericht. Vergeet niet naar de Lego Fabriek te gaan, daar krijg je een uniek Legoland legoblokje. Ook het miniland is een grote aanrader, ook voor sensatiezoekers. Zeker Nederland staat daar uitgebreid in het klein.

Dag 4 - Langste rodelbaan van Duitsland
De vierde dag van de vakantie gingen we naar de langste rodelbaan van Duitsland, de Hasenhorn Coaster. Deze langste rodelbaan moet je zeker meegenomen hebben in je reis naar Duitsland. Beneden heb je de keuze om met de kabelbaan omhoog te gaan of te gaan lopen. Het is ongeveer 2,5 uur lopen, wat voor ons te lang was. De kabelbaan en rodelbaan zijn relatief gezien goedkoop. Toen we de kaartjes gingen kopen stond er op een briefje bij de kassa dat de wachttijd om te rodelen 2,5(!) uur was. In eerste instantie wilde we een 10-rittenkaart nemen, echter was dat gezien de wachttijd niet meer mogelijk. Eenmaal boven aangekomen stond er inderdaad een lange rij. Uiteindelijk hebben we 1 uur en 45 minuten in de rij gestaan. Het was het wachten zeker waard! Het enige minpunt was dat er voor ons iemand zat die erg langzaam en onzeker was. Daardoor hebben we tussendoor op enkele momenten stilgestaan zodat we daarna weer hard door de bochten konden. Er zitten veel scherpe bochten in wat de baan ook erg leuk maakt. Wanneer je tussendoor moet wachten op degene voor je kun je ook prima van het uitzicht genieten. Onderaan kan je voor een klein bedrag een actiefoto kopen. Een zeer geslaagde rodelbaan!

Dag 5 - De hoogste waterval van Duitsland
Onze vijfde dag, de dag dat we alweer over de helft van onze vakantie zaten. Eigenlijk wilde we na de rodelbaan nog naar de watervallen gaan, echter gezien de wachttijd daar was dat niet meer mogelijk. Bij de watervallen kijk je je ogen uit. Overal om je heen zie je watervallen. We houden wel van een stukje lopen en zijn omhoog gelopen naar de hoogste waterval. Deze tocht duurde ongeveer 2 uurtjes. Het is een hele beleving om deze watervallen te zien. Wanneer je niks met watervallen hebt kan ik je aanraden hier toch naartoe te gaan, ik denk dat het je gedachten om zal laten slaan.

Dag 6 - Bootje huren op de Titisee
Onze laatste dag voordat we naar huis gingen zijn we naar de Titisee gegaan. De Titisee is een groot meer waar verschillende activiteiten te doen zijn. We hadden onze zwembroeken meegenomen. Eenmaal aangekomen hebben we een elektrische boot gehuurd voor een uur. Het was heerlijk verfrissend in de boot. Na het uur begon het harder te waaien en werd het bewolkt. Daarom zijn we niet naar het zwembad naast de Titisee geweest. Het zwembad zag er erg leuk uit, met vele buitenglijbanen (die kan je niet missen wanneer je naar de Titisee rijdt). We hebben bij een café bij de Titisee een drankje gedaan. Je hebt dan uitzicht op de zee, wat een fantastisch plaatje was.

Bij de Titisee is er trouwens overal Wifi, voor degene die niet zonder internet kunnen.

Dag 7 - Terug naar huis
De laatste dag bestond vooral uit een reis terug naar huis. Het was ongeveer 7 uurtjes rijden naar ons huis (Noord-Holland). Veel tijd om iets anders te doen was er niet. Toch zijn we naar een steenkolen museum geweest, waar we echt onder de grond zijn geweest en een leuke rondleiding hebben gehad. Zeker een aanrader, voor de hele familie. In de buurt zat ook nog een rodelbaantje, hier zijn we ook nog vanaf geweest. In Duitsland zijn vrijwel overal wel rodelbanen te vinden. De plaatselijke rodelbanen zijn prijstechnisch vaak duurder dan de grotere rodelbanen. De prijs zit hem vaak in de lift omhoog.

Al met al een geslaagde vakantie! Ik hoop dat je wat hebt aan de tips hierboven. Een vakantie naar Duitsland is zeker de moeite waard, je zult je er niet vervelen!

Facebook logo Twitter logo Google Plus logo

© 2015 Trivium, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de auteur. Zonder toestemming van de auteur is vermenigvuldiging verboden.