SEO zonder linkbuilding: Als een eitje zonder zout

SEO zonder linkbuilding: Als een eitje zonder zout

Sinds de late jaren '90 beschouwen zoekmachines links als stemmen op de populariteit en het belang van pagina's op het internet. Zoekmachines zelf hebben in de loop der jaren het gebruik van link data verheven tot kunstvorm, waarbij complexe algoritmes pagina's en websites op basis van deze data beoordelen.



Hoewel SEO meer dan is dan enkel linkbuilding, zijn de meeste professionals het er over eens dat een groot deel van de algoritmes achter zoekmachines naar link-gerelateerde factoren lijken te kijken. Dankzij links kunnen zoekmachines niet alleen zien hoe populair websites zijn, maar ook hoe betrouwbaar of juist 'spammy' deze websites zijn. Betrouwbare websites linken namelijk vaak naar andere betrouwbare websites terwijl websites vol spam zeer zelden links van betrouwbare sites krijgen. Zoekmachines houden de algoritmes achter hun sites angstvallig geheim, maar door heel veel testen, het doorspitten van patentaanvragen en jaren aan ervaring zijn er toch enkele dingen die we (bijna) zeker weten:

Globale populariteit

Hoe populairder en belangrijker een website is, hoe meer waarde er aan inkomende links van die website wordt toegekend. Een site als wikipedia heeft zoveel verschillende sites die ernaar linken dat het veilig is aan te nemen dat zoekmachines dit als een populaire, belangrijke site zien.

Lokale of onderwerp-specifieke populariteit

Inkomende links van websites die binnen een relevante locatie of een relevant onderwerp populair zijn kunnen ook bijdragen aan een goede beoordeling door een zoekmachine. Als je hondenvoer verkoopt is een inkomende link van een hondenfokkers club bijvoorbeeld belangrijker dan een inkomende link van een website over cupcakes. Dat is in ieder geval de theorie.

Anker teksten

Een van de belangrijkste dingen waar zoekmachine algoritmes naar kijken om te bepalen hoe hoog je geplaatst bent voor bepaalde zoektermen is de anker tekst van inkomende links. Als tientallen websites naar je pagina verwijzen met bepaalde sleutelwoorden, is de kans groot dat je voor die sleutelwoorden in de zoekmachines verschijnt.

Vertrouwen

Het internet staat vol spam. Er zijn schattingen dat meer dan 60 procent van de pagina's op het internet enkel spam bevatten. Het is voor zoekmachines dus zaak om die pagina's uit de zoekresultaten te filteren om je relevante resultaten te tonen. Ze doen dit deels doordat pagina's vol spam vaak geen tot weinig inkomende links van betrouwbare websites hebben. Een inkomende link van een universiteit, non-profit of overheidswebsite is bijvoorbeeld een teken van betrouwbaarheid.

Versheid

Websites die nooit worden geupdate verzamelen veelal weinig tot geen nieuwe links. Zoekmachines zien dit als een signaal dat je website minder relevant aan het worden is en zullen je website of pagina na verloop van tijd lager in de resultaten gaan plaatsen. Hoewel linkbuilding na indexatie van de desbetreffende links een direct resultaat op de zoekresultaten heeft, is het dus wel zaak om regelmatig te zorgen voor nieuwe links om zo relevant te blijven. Er is een hardnekkige mythe dat zoekmachines ook naar ip adressen zouden kijken, maar met de opkomst van shared hosting en gedeelde ip adressen voor websites is dat zeer onwaarschijnlijk. Zo zouden ongerelateerde sites namelijk mee kunnen liften op het succes van andere sites, of juist afgestraft worden voor misdragingen waar zij niets mee te maken hebben.



Facebook logo Twitter logo Google Plus logo

Reageer op dit artikel



© 2015 goedbegin, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de auteur. Zonder toestemming van de auteur is vermenigvuldiging verboden.