Doelgroep webshop bepalen

Doelgroep webshop bepalen

Heb je een prachtige en goed funtionerende webshop opgebouwd maar is de conversie droevig? Dit hoopt niemand natuurlijk, zeker als je als webwinkeleigenaar altijd op zoek bent naar manieren om de conversie te verhogen. Dit doe je natuurlijk het liefst op een voordelige manier. Met de juiste aanpassingen en technieken zorg je ervoor dat er een stijging plaatsvindt in de conversie van je webshop. Hoe kan je dit het beste aan pakken? Volg dan onze serie artikelen die tips geven over conversie optimalisatie voor uw webshop!



Wie is je doelgroep?

Segmenteer je bezoekers

Dit artikel gaat over het bepalen van je doelgroep. Uit recent onderzoek van Statisla* blijkt dat maar liefst 97% van de webwinkelbezoekers besluit om niet over te gaan tot aankoop. Een percentage wat al een aantal jaar onveranderd blijft. Wat zijn precies de redenen waarom bezoekers niet overgaan tot aankoop? Eén van de grootste redenen is dus dat webshopeigenaren niet precies weten wie hun doelgroep is. Om dit te achterhalen kan je bijvoorbeeld gebruik maken van de gratis tool Google Analytics.

Met deze gratis tool kan je de meest interessante groepen eruit pikken. Bijvoorbeeld regelmatig terugkerende klanten of bezoekers die op een zoekterm met een hoge conversieratio binnenkomen. Op deze manier krijgt u iets meer inzicht in de personen die jou webshop bezoeken. Het kan zijn dat jouw doelgroep uit meerdere groepen bestaat. Het is dan belangrijk om je doelgroep te segmenteren en hiervoor verschillende ‘buyer persona’s’ te maken.

Buyer persona

Behoeften, wensen en doelen

Een buyer persona is een gedetailleerde omschrijving van een doelgroep op basis van onderzoek dat is gedaan naar het koopgedrag. Buyer persona’s geven inzicht in de demografische wensen, behoeften, uitdagingen en doelen van een doelgroep. Op basis daarvan kunt u gepaste content ontwikkelen die aansluit op jouw doelgroep, dit zorgt weer voor conversie optimalisatie. Buyer persona maken? Wij leggen uit hoe u dit precies doet.

Om een goede buyer persona te maken helpt het om vragen te beantwoorden als:

  • Wie is jouw klant en hoe ziet deze eruit?

  • Welke pijnpunten spelen er bij potentiele klanten en hoe kunnen deze door u worden opgelost.

  • Welke informatiebehoefte is er?

  • Op welke kanalen zijn potentiele klanten actief?

  • Hoe komen aankoopbeslissingen tot stand?

  • Wanneer worden aankoopbeslissingen gemaakt?

  • Welke motivaties zijn er om voor je producten of diensten te kiezen?

De buyer persona vormt een goede basis voor het opstellen van het aankoopproces. Door het aankoopproces van potentiele klanten in beeld te krijgen, kunt u op de juiste manier via het juiste kanaal informatie verspreiden die inspeelt op de behoeften van de potentiele klant.

Gegevens verkrijgen doelgroep

Hoe doe ik dit?

U kunt deze gegevens over je doelgroep op verschillende manieren verkrijgen. Deze manieren zijn:

  • Google Analytics - Zoals eerder genoemd

  • Enquêtes – zowel offline als online

  • Eigen werknemers die vaak klantcontact hebben

  • Interne data – omzet per klant

  • Zoekwoordenonderzoek – welke relevante zoekwoorden worden er gebruikt door je klanten?

  • Social media – Welke kanalen worden gebruik door bestaande of potentiele klanten?

De uitkomsten van het onderzoek vormen de basis van jouw buyer perona. Op deze manier krijg je inzicht in wie uw doelgroep is en hoe u kunt inspelen op hun koopgedrag. Conversie verhogen van jouw webshop? Ga aan de slag met buyer persona’s.

Dit is deel 1 van onze serie “Conversie verhogen webshop”. Houdt onze blogpagina of social media kanalen in de gaten voor meer webshop conversie tips!

Kosten webshop


Facebook logo Twitter logo Google Plus logo

Reageer op dit artikel



© 2015 KareldeVries, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de auteur. Zonder toestemming van de auteur is vermenigvuldiging verboden.