Wat is online branding?

Wat is online branding?

Een merk wordt niet gebouwd door één contact. Daarom is het nodig om verschillende online kanalen in te zetten om de merkbeleving en -herkenbaarheid te van je merk te vergroten. Dit wordt online branding genoemd. Online branding is een proces waarbij er online een merk wordt opgebouwd. Door regelmatig in contact te komen met je doelgroep ontstaat er merkbeleving, waardoor je doelgroep bewust of onbewust een voorkeur opbouwt voor jouw product of merk. 



Voordelen van online branding

Online branding is enorm effectief en is essentieel voor het creëren van een sterke merkbeleving onder jouw doelgroep. Hieronder hebben we de voordelen van online branding ten opzicht van offline branding op een rijtje gezet.

  • Meetbare resultaten. De resultaten van een online branding campagne zijn erg duidelijk meetbaar. Er zijn genoeg mogelijkheden om zogenoemde KPI’s (Kritieke Prestatie Indicatoren) te meten.

  • Kosten. Bij offline reclame betaal je op basis van geschat bereik. Bij online branding betaal je voor daadwerkelijke views, waardoor er veel specifieker geadverteerd kan worden. Dit maakt online branding ook interessant voor kleinere bedrijven.

  • Targetten. Door je doelgroep zeer gedetailleerd te targetten zorg je ervoor dat er geen advertentiebudget wordt verspild.

  • Bijsturen. Iets wijzigen in de campagne? Bij online branding kan je de campagne gemakkelijk optimaliseren of bijsturen tijdens de looptijd.

Targetten voor online branding

In onze ogen is targetting het grootste voordeel van branding via online kanalen. Je kan zeer gedetailleerd targetten, zodat je het advertentiebudget enkel besteedt aan het opbouwen van merkbeleving onder jouw doelgroep. Bepaal met onderstaande segmentaties je doelgroep voor online branding: 

  • Socio-demografische kenmerken (leeftijd, geslacht, gezinssamenstelling etc)

  • Interesses

  • Geografie

  • Gebeurtenissen

  • Aankoopintentie

Online branding uitbesteden

Bij het opbouwen van een merkbeleving en bekendheid door online branding komt enorm veel kijken. Het beste kan je dit dan ook uitbesteden aan een specialist op dit gebied. Zo weet je zeker dat je het maximale resultaat haalt uit het budget voor online branding. Kies bijvoorbeeld voor een ervaren bureau als Blue Dragon dat bewezen effectief online branding voor merken uit handen neemt.


Facebook logo Twitter logo Google Plus logo
© 2015 BrianA, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de auteur. Zonder toestemming van de auteur is vermenigvuldiging verboden.