Wanneer heb je een vitamine D tekort?

Wanneer heb je een vitamine D tekort?

Dat vitamines in mineralen belangrijk zijn voor je gezondheid en weerstand is algemeen bekend. Maar waar ze precies goed voor zijn weten vaak maar weinig mensen. Vitamine D is een belangrijke vitamine om in nemen, maar waarom is deze zo belangrijk en wanneer is er sprake van een vitamine D tekort?



Waarom is vitamine D belangrijk voor je lichaam?

Vitamine D is vooral onmisbaar voor het hebben van sterke tanden en botten. Wanneer je voldoende vitamine D in je lichaam hebt, bevordert het de opname van onder andere calcium en fosfor. Twee belangrijke elementen voor het hebben van sterke botten en tanden. Daarnaast zorgt vitamine D ook voor een betere weerstand en heeft het een positieve inlvoed op de werking van je spieren in het lichaam.

Waar kun je vitamine D vinden?

De allerbelangrijkste bron van vitamine D is de zon. Onder de invloed van het licht van de zon kan je huid zelf vitamine D aanmaken. Vitamine D kun je daarnaast ook vinden in je eten. Vooral vette vis heeft het hoogste gehalte aan vitamine D, maar daarnaast kun je het ook vinden in vlees en in bijvoorbeeld eieren. Ook vindt je het weer terug in bak en braadproducten.

Wanneer heb je een tekort?

Een tekort hebben aan vitamine D is zeer goed mogelijk. Wanneer iemand door omstandigheden weinig zon op zijn huid krijgt, maakt het lichaam geen vitamine D aan. Wanneer iemand daarnaast ook geen dierlijke producten eet, is de kans groot dat iemand een tekort heeft. Een tekort aan deze vitamine is vaak in het begin moeilijk op te merken, omdat de klachten vaak vaag zijn die ook andere oorzaken kan hebben. Je kunt hierbij denken aan spierzwakte, het hebben van een verkoudheid, pijnlijke botten en gewrichtsklachten. Vooral bij vrouwen die ouder zijn dan 50 jaar, kunnen ook depressieve klachten optreden.

Omdat de klachten erg vaak zijn, is het raadzaam om eerst een dokter te raadplegen alvorens je begint met het nemen van extra vitamine D. Er zijn wel risicogroepen aan te merken. Mensen die onvoldoende zonlicht krijgen op een dag, vallen hieronder. Onvoldoende zonlicht betekend minder dan een half uur zonlicht per dag. Dit betekend niet dat je met je gehele lichaam in de zon hoeft te staan, maar alleen je hoofd en handen zijn al voldoende. Mensen met een donkere huidskleur hebben wel meer risico op een tekort aan vitamine D.

Extra vitaminde D innemen

Wanneer je besluit om toch extra vitamine D in te nemen is het verstandig om je wel te houden aan bepaalde richtlijnen. Voor volwassenen is de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid 100 mcg. Voor kinderen tot 1 jaar 25 mcg en ouder dan 1 jaar 50 mcg. Het is altijd verstandig om een huisarts te raadplegen, want een te hoge inname kan leiden tot schade aan de nieren, bloedvaten en het hart.

 

 

 



Facebook logo Twitter logo Google Plus logo
© 2015 jconline, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de auteur. Zonder toestemming van de auteur is vermenigvuldiging verboden.