Wel of geen proteïne shake gebruiken?

Wel of geen proteïne shake gebruiken?

Twijfel jij of je na je training een proteïne shake moet gebruiken? Je zal vast niet de enige zijn. Voor veel sporters is het gebruik van een eiwittensupplement een belangrijk punt van twijfel. En waar moet je op letten wanneer je een shake wilt nemen? In deze blog zullen we alle belangrijke voor- en nadelen bespreken van een proteïne shake.



Voordelen proteïne shake

Je krijgt allereerst snelle eiwitten binnen. De meeste shakes bevatten met name whey eiwit. Dit kan handig zijn om bijvoorbeeld direct na de training te gebruiken. Je spieren hebben dan maximaal behoefte aan bouwstoffen, en hoe sneller ze die eiwitten krijgen, hoe beter het resultaat. Je kan daarnaast prima via natuurlijke voeding aan je eiwitten komen, maar het kan in sommige gevallen dan toch lastiger zijn. In zo’n geval kan een proteïne shake de simpelste oplossing zijn. Ten slotte is een proteïne shake gewoon een hele gemakkelijke bron van eiwitten. En is het makkelijk om mee te nemen naar de sportschool.

Nadelen proteïne shake

Er natuurlijk ook een aantal nadelen aan een proteïne shake. Je zou misschien denken dat er geen grens zit aan de eiwitten die je zou moeten eten. Dat is echter niet helemaal het geval. Er bestaat ook voor eiwitten wel degelijk zoiets als ‘’te veel’’. Volgens onderzoek zijn te veel eiwitten met name erg belastend voor je lever en nieren. Ook verhoogt een chronisch overdosis eiwit de kans op hart- en vaatziekten en soms zelfs sommige soorten kanker. Het zal alleen niet snel voorkomen, maar een gewaarschuwd mens telt voor twee. Daarnaast worden er wel eens andere onnodige ingrediënten in proteïne shakes toegevoegd. Bijvoorbeeld te veel suiker of zout. Wees daarom bewust van je shake. Natuurlijk geldt er ook alles met mate. Je wilt niet te veel calorieën of te veel eiwitten binnenkrijgen. Daarom moet je altijd even kijken hoe veel proteïne shakes per dag voor jou optimaal is.


Facebook logo Twitter logo Google Plus logo
© 2015 webwings, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de auteur. Zonder toestemming van de auteur is vermenigvuldiging verboden.