Hennepzaadolie of pompoenpitolie gebruiken tijdens het koken

Hennepzaadolie of pompoenpitolie gebruiken tijdens het koken

Wellicht heeft u er nog nooit van gehoord maar hennepzaadolie en pompoenpitolie zijn een goed ingrediënt voor een gezonde maaltijd. Naast gezond is het ook nog is heel erg lekker. Waarom is het dan gezond en waar kunt u het beste deze oliën bijvoegen? In dit artikel ga ik u daar wat meer over vertellen.



Waarom zijn deze oliën gezond?

Hennepzaad olie bevat enorm veel verschillende voedingstoffen die erg belangrijk zijn voor een mens. De meest belangrijke wil ik even voor u benoemen:

  • Om te beginnen zijn er veel elementen van ijzers, calcium, magnesium en nog veel meer mineralen,
  • Naast mineralen is het ook vol van vitamines zoals B, C en E,
  • Het is goed voor het immuunsysteem te ondersteunen en weefsels te herstellen,
  • Bevat alfalinoleenzuur en linolzuur, wat twee erg belangrijke omegavetzuren zijn en
  • Eiwitbouwstenen.

Voor mensen die vegetarisch of veganist zijn is dit ook een hele voedingsrijke toevoeging aan hun eetpatroon.

Hennepzaadolie kan ook helpen tegen bijvoorbeeld gewrichtsproblemen, problemen met uw hart of vaten, het helpt bij uw geheugen, huidziektes zoals eczeem en dermatitis en helpen tegen depressiviteit. Sommige mensen beweren ook dat het helpt tegen kanker, maar dit is nog niet bewezen op mensen en daarom ga ik daar ook geen uitspraak over doen. Het laatste wat ik erover ga zeggen is; ga als het mogelijk is altijd voor de biologische variant.

Pompoenpitolie bevat ook erg veel voedingsstoffen die gezond zijn, hier noem ik de belangrijkste:

  • Veel vitamines en mineralen zoals calcium, fosfor en zink,
  • Aminozuren zoals curcubinte en citruline,
  • En ook nog verschillende polyfenolen.

Met deze eigenschappen is het dus een erg gezonde maar ook zeker lekkere olie om te consumeren.

Hoe te implementeren in uw voeding?

Hennepzaad olie kunt u verwerken in verschillende soorten recepten. Zo is het heel erg lekker in bijvoorbeeld salades, als zijnde dressing. In soepen om het wat meer smaak te geven en natuurlijk die gezonde voordelen erbij te krijgen, in een smoothie, als toevoeging aan uw ontbijtgranen, in uw yoghurt en natuurlijk nog veel meer. Het is wel belangrijk om het koud te consumeren om de voedingswaarde te behouden. Het is geen probleem om het door een soep heen te gooien dat al van te voren opgewarmd is maar niet mee koken of bakken.

Pompoenpitolie is net zoals hennepzaad olie niet bedoeld om in te bakken of te koken. Wel is het een goede toevoeging aan uw voeding. Zo kan het erg goed bij salades, in muesli of door een lekkere smoothie heen te verwerken. Hierbij adviseren wij u nogmaals om biologische varianten aan te schaffen. Dit is en beter voor het milieu en het is gezonder voor uzelf.

Kijk gerust eens op onze website voor de mogelijkheden omtrent deze oliën. Heeft u vragen en/of opmerkingen, bel gerust even zodat we deze voor u kunnen beantwoorden op helpen bij dingen.


Facebook logo Twitter logo Google Plus logo
© 2015 Dave, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de auteur. Zonder toestemming van de auteur is vermenigvuldiging verboden.