Populaire koolhydraatarme diëten

Populaire koolhydraatarme diëten

Het koolhydraatarm dieet is de laatste trend. Een koolhydraatarm dieet is gebaseerd op heel weinig koolhydraten en het liefst zo weinig mogelijk in het voedingspatroon. Koolhydraten worden in het dieet erg beperkt.



Beperking van koolhydraten

Meestal wordt het zelfs beperkt tot maar twintig tot vijftig gram koolhydraten per dag afhankelijk om welk dieet het gaat en het gewicht van de persoon die het dieet volgt. De koolhydraten worden vervangen door vetten of eiwitten maar niet allemaal. Hierdoor ontstaat er een calorietekort dat nodig is om af te vallen. Dit betekent dat ook het aantal calorieën dat iemand binnenkrijgt verlaagd wordt tijdens het koolhydraatarm dieet. Veel mensen hebben al meerdere kilo’s met dit dieet verloren. Er zijn verschillende soorten koolhydraatarme diëten. Dit zijn de drie populairste diëten zonder koolhydraten

South Beach dieet

Het South Beach dieet is vernoemd naar een wereldberoemd strand in Miami. Het dieet is bedacht en ontwikkeld  door de Amerikaanse cardioloog dr. Agatston. Bij het South Beach dieet mogen alleen de juiste koolhydraten en vetten gegeten worden en tegelijkertijd worden veel “ongezonde” producten vermeden. Het vermijden en toevoegen van voedingsmiddelen gebeurt in fasen. Er wordt in de startfase ontwend van koolhydraten. In deze fase worden koolhydraten bijna volledig uit het eetpatroon gehaald. In de tweede fase wordt hierop doorgegaan tot het gewenste gewicht bereikt is. In deze fase worden koolhydraten langzaam en geleidelijk weer aan het eetpatroon toegevoegd. Het gewenste gewicht vasthouden is het doel van de derde en laatste fase van het dieet.

Dukan dieet

Het Dukan dieet wordt ook wel het Franse dieet genoemd. Veel Fransen hebben dit dieet met succes gevolgd. De Franse dr. Pierre Dukan is de bedenker en ontwikkelaar van het Dukan dieet. Het dieet is dan ook naar de dokter vernoemd. Doordat eiwitten een grote rol spelen in het dieet staat het ook wel bekend als een eiwitdieet. De koolhydraten worden in het begin vermeden en het aantal eiwitten verhoogd. Hierdoor wordt het lichaam gedwongen om de vetreserves aan te spreken voor energie. Met behulp van vier fasen wordt het gewichtsverlies ingeleid. Dit zijn de aanvalsfase, doorloopfase, consolidatiefase en het permanente dieet. Bij het permanente dieet is er nog maar één dag waarbij je bijna alleen nog maar eiwitten mag eten.

Proteine dieet

Het proteïne dieet is een andere naam voor het eiwitdieet. Zoals de naam al doet vermoeden bestaat het proteïnedieet voornamelijk uit eiwitten. De koolhydraten en vetten worden verminderd bij het dieet. Koolhydraten veroorzaken namelijk schommelingen in de bloedsuikerspiegel waardoor er vaak een verlangen is naar zoetigheden. Dit wordt voorkomen door het proteïnedieet. Dat wil zeggen dat koolhydraatbronnen zoals pasta en aardappelen niet gegeten kunnen worden maar eiwitrijke voedselbronnen wel. Bij veel proteïnediëten wordt er gebruik gemaakt van eiwitshakes (meer over shakes lees je hier). Deze shakes bevatten veel eiwitten die als aanvulling genomen worden op het dieet. Afvallen met shakes wordt hierdoor vaak gedaan met behulp van eiwitshakes.


Facebook logo Twitter logo Google Plus logo

Reageer op dit artikel



© 2015 Michael, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de auteur. Zonder toestemming van de auteur is vermenigvuldiging verboden.