Slapeloosheid behandelen

Slapeloosheid behandelen

In dit artikel vertellen we je hoe je slapeloosheid kan behandelen via slaapmiddelen of via cognitieve gedragstherapie. De meeste patienten verkiezen een combinatie van beiden.



Het is volkomen normaal om op een bepaald moment in je leven slaapproblemen te krijgen, maar het is wanneer de slechte nachten vaker voorkomen dan de goede nachten dat je op zoek moet naar een behandeling voor je slapeloosheid.

Jarenlang onderzoek kan ons helpen onderscheid te maken tussen zogenaamde behandelingen voor slapeloosheid, die de symptomen van een slechte slaap aanpakken, en technieken die u echt kunnen helpen om uw slaap op lange termijn te verbeteren.

Een farmacologische benadering voor de behandeling van slaapproblemen werkt enkel op korte termijn. Beter is een behandeling met cognitieve en/of gedragstechnieken.

 

Farmacologische behandeling

Bij slapeloosheid worden velen gedwongen eerst naar farmacologische kuren te grijpen. De meest voorkomende daarvan zijn hypnotische middelen zoals Zolpidem en Zopiclone.

Deze kunnen effectief zijn bij het verlichten van slapeloosheid op korte termijn en zijn vaak de eerste lijn van behandeling die door hun artsen aan arme patiënten wordt aangeboden. Helaas zijn farmacologische behandelingen vaak niet in staat om de onderliggende oorzaken van slapeloosheid aan te pakken, wat betekent dat ze niet worden aanbevolen voor aanhoudende slaapproblemen.

 

Cognitieve gedragstherapie

Cognitieve gedragstherapie (CBT) werkt door het aanleren van technieken die de mentale (of cognitieve) factoren aanpakken die geassocieerd worden met slapeloosheid, zoals bijvoorbeeld steeds terugkerende gedachten en zorgen, maar ook andere negatieve emoties die gepaard gaan met de ervaring van het niet kunnen slapen. Naast dit, brengen gedragstechnieken weer gezonde slaappatronen terug. Ook wordt er gestreefd naar een sterke verbinding tussen een bed en een succesvolle slaap.

Cognitieve gedragstherapie is een zeer effectieve behandeling gebleken voor een slechte slaap. Het helpt om de natuurlijke slaperigheid te herstellen en mensen in staat te stellen om zowel gemakkelijker te slapen als de hele nacht door in slaap te blijven.

 

Farmacologische interventies vs CBT voor slapeloosheid

Studies hebben constant aangetoond dat, over het algemeen, de patiënten kiezen voor een behandeling die gebaseerd is op CBT in combinatie met farmacologische interventies. Ondanks de verhoging van recepten voor slaappillen en de verkoop van slaapmiddelen over de toonbank, heeft het onderzoek aangetoond dat de slaapproblemen op lange termijn het meest effectief door CBT worden verholpen.

Opkomend onderzoek toont ook aan dat CBT-technieken op lange termijn voordelen kunnen hebben, zelfs in combinatie met farmacotherapie, vergeleken met alleen farmacotherapie.

In elk geval moet je het advies van je arts opvolgen met betrekking tot medicatie - het starten, veranderen of beëindigen van een medicatiekuur kan ernstige gevolgen hebben. Zorg ervoor dat je je huisarts raadpleegt als je hierover vragen heeft.

 

Wil je meer weten over behandelingen voor slapeloosheid? Bezoek dan https://onlineapotheek.co/product-categorie/slapeloosheid/.


Facebook logo Twitter logo Google Plus logo

Reageer op dit artikel



© 2015 Jeanette1977, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de auteur. Zonder toestemming van de auteur is vermenigvuldiging verboden.