Waarom betalen mensen hun rekeningen niet?

Waarom betalen mensen hun rekeningen niet?

Debiteuren laten betalen is essentieel voor de voortgang van je bedrijf. De reden dat klanten niet direct betalen is vaak dat ze denken dat het niet zoveel uitmaakt. Het kan natuurlijk ook dat ze krap bij kas zitten, en vaak is het een combinatie van de twee. Wat je moet bedenken, is dat bijna iedereen het fijn vindt om rekeningen op tijd te betalen. Nog te betalen rekeningen geven een gevoel van stress. Mensen zijn er goed in om zichzelf voor de gek te houden en te denken dat het niet uitmaakt, maar onbewust is het niet prettig.



Blijf op zijn minst beleefd

Op dat gevoel van ongemak moet je inspelen. Jij hebt een product of een dienst geleverd, zij moeten betalen. En dat weten ze. Het uitgangspunt is dat het alleen om geld gaat. Geld is belangrijk, het correct betalen van facturen is belangrijk, maar beleefd blijven is belangrijker. Wees daarnaast ook vriendelijk. Een glimlach of een vriendelijke toon doet wonderen. Misschien is de vriendelijkheid gespeeld, maar dat geeft niet. Het is een psychologisch trekje van mensen dat ze honderd keer beter reageren op een glimlach dan op een verontwaardigd gezicht.

Het gain or lose principe

Niet iedereen zit er heel erg mee om schulden te hebben. Sommige personen hebben echt wel een dikke huid. Maar ze hebben anderen nodig en dat weten ze. Dan kan je aangeven wat ze erbij te verliezen hebben als ze niet betalen. Vertellen dat de kosten oplopen is een manier, omdat dit natuurlijk gewoon waar is en gezegd moet worden. Het werkt soms averechts, want als je debiteur jouw factuur al negeert, zal hij of zij dat ook doen met incasso- en gerechtelijke kosten. Beter is het om in te spelen op de angst voor het kwijtraken van essentiële behoeftenbevrediging.

Maak betalen leuk

Het is emotioneel uitputtend om debiteur te zijn. Was je eerst de geachte klant, nu ben je een onbetrouwbaar sujet. Het gaat misschien wat ver om de klant hierin gerust te stellen, maar het werkt wel. Geef aan dat de meeste mensen wel op tijd betalen. Dat is belangrijk om de debiteur geen excuses te geven voor het feit dat er nog niet betaald is. Geef tegelijkertijd aan dat het soms, bij uitzondering eigenlijk, nou eenmaal niet lukt om direct te betalen. Zodra er betaald wordt, hoort de debiteur gewoon weer bij de klanten die wel altijd netjes op tijd betalen en is er niks meer aan de hand. Debiteuren laten betalen lukt door het juiste evenwicht tussen druk en begrip.


Facebook logo Twitter logo Google Plus logo

Reageer op dit artikel



© 2015 sannevermeulen, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de auteur. Zonder toestemming van de auteur is vermenigvuldiging verboden.