Horeca branding cultuur

Horeca branding cultuur

Horeca branding en conceptvorming in Nederland heeft de laatste jaren meer groei meegemaakt dan de 50 jaar ervoor. Door voorheen de stijl aan te passen naar het type restaurant en naam met logo op het menu was dat al meer dan genoeg maar tegenwoordig niet meer. Door het creatief gebruik maken van de trends en middelen voor meer onderscheidend vermogen heeft de Nederlandse restaurateur sterke ontwikkelingen gemaakt.

 



Horeca branding en conceptvorming in Nederland heeft de laatste jaren meer groei meegemaakt dan de 50 jaar ervoor. Door voorheen de stijl aanpassen naar het type restaurant en naam met logo op het menu was dat al meer dan genoeg maar tegenwoordig niet meer. Door het creatief gebruik maken van de trends en middelen voor meer onderscheidend vermogen heeft de Nederlandse restaurateur sterke ontwikkelingen gemaakt.

Omslag

De grote omslag kwam eind jaren 90 toen fine dining meer de consument in huis bereikte in plaats van dat men hiervoor naar restaurants hoeft te gaan. Het hele thuis koken met recepten van internationale bekende koks werd steeds populairder waardoor de thuis ervaring net zo hard mee ging tellen voor een smakelijke ervaring.

De ruimte die hiermee werd gecreëerd is dat restaurateurs zich meer moeten inspannen om aantrekkelijk te blijven. Hiermee is een race ontstaan dat de zelfstandige restaurateur uniek moet maken.

Echte fine dining is uiteraard niet thuis te overtreffen, hiervoor is er te veel ervaring en inzicht in professionals om dit zomaar na te bootsen. Die restaurants overleven hun unieke keuken wel, maar de gemiddelde restaurateur heeft wel een probleem.

Zoektocht

De gemiddelde restaurateur moet unieker zijn om te blijven bestaan waarbij meerdere elementen de oplossing bieden om dit te bereiken. Een aantal van deze elementen waren al duidelijk geworden zoals specialiseren op een type product of de gast belevenis verbeteren door bijvoorbeeld nieuwe kooktechnieken te introduceren of het uiterlijk aantrekkelijker te maken.

Hierdoor zijn er veel specialistische restaurants ontstaan, is de michelin cultuur sterker aangewakkerd in Nederland, zijn gasten steeds meer kritischer geworden en is de race naar diversiteit in kookstijl sterker geworden.

Voor het blijven doorontwikkelen van mogelijkheden waarop restaurateurs zich kunnen richten is hierbij een top 5 van meest gebruikte methoden om te blijven doorgaan:

  1. unieke keuken promoten

  2. kooktechnieken en foodtrends blijven volgen en ontwikkelen

  3. nieuwe food of horeca concepten ontwikkelen

  4. promotie en stijlontwikkeling uniek maken

  5. last but not least, het blijven volgen van demand

Branding

Alhoewel het introduceren van nieuwe trends aan gerechten en de keuken altijd aanwezig is, hoeft de keuken niet per se aangesproken te worden bij doorontwikkeling. Veelal zijn bestaande eetcafé's en grandcafe's gewoonlijk doorgegaan met de trend volgen zoals elke restaurateur doet en gebruiken meer andere wijzen voor het met de tijd meegaan in de ontwikkeling van restaurants. Hierbij valt dan ook vooral te denken aan stijl en branding.

De grootste factor in het zichtbaar onderscheidend vermogen van restaurants is het interieur. Veel restaurants uit het hetzelfde genre leken veel op elkaar qua interieur zolang er maar gebruik gemaakt werd van luxe materialen voor een luxe uitstraling bij fine dining restaurants. Bij eetcafé's en grandcafés was dit uiteraard minder belangrijk en ging het meer om gemakkelijkheid.

Ook branding heeft een omslag meegemaakt in de ontwikkeling van het restaurant door unieke stijlen te ontwikkelen die de visuele stijl van de restaurateur unieker maakt. Het branden van restaurant materialen met logo en naam werd ook hierdoor steeds belangrijker.

Door het blijven ontwikkelen van nieuwe stijlen, omzichtigheid en de complete gast belevenis zullen restaurateurs aantrekkelijk blijven binnen datgene wat zij al besturen. Daarnaast zal het een uitdaging blijven om nieuwe horeca concepten te blijven ontwikkelingen en nieuwe trends te volgen om voorop te blijven lopen.


© 2015 skleyheeg, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de auteur. Zonder toestemming van de auteur is vermenigvuldiging verboden.