Waarom een digitale menukaart veel voordeliger is dan een klassieke, papieren menukaart?

Waarom een digitale menukaart veel voordeliger is dan een klassieke, papieren menukaart?

Sinds de coronacrisis is het duidelijk geworden dat veel oude gewoontes niet meer van deze tijd zijn. Eén van de zaken die tegenwoordig door steeds meer horecazaken gebruikt worden, zijn digitale menukaarten. In dit artikel vind je een aantal redenen om vandaag nog over te stappen van een klassieke, papieren menukaart naar een digitale menukaart.



Al jaren kent de horecabezoeker hetzelfde patroon: je komt een zaak binnen, de uitbater begeleidt je naar een tafel, waar de menukaart te wachten ligt. Dikwijls vind je echter slechts één menukaart per tafel, terwijl men dikwijls in gezelschap vertoeft. Hierdoor duurt het even vooraleer iedereen zijn keuze heeft kunnen maken. Een digitale menukaart biedt hiervoor de oplossing. De grote meerderheid van de horecabezoekers heeft dezer dagen wel een smartphone op zak, en een digitale menukaart is via het internet beschikbaar voor elke klant. De klant scant een QR-code die op tafel geplakt is met zijn smartphonecamera, waarna de menukaart zich opent. Er is meestal geen extra software of app vereist, behalve een browserapp.

Door ervoor te zorgen dat de menukaart direct voor iedereen beschikbaar is, worden er sneller bestellingen geplaatst. Daarnaast is het bij veel digitale menukaarten ook al mogelijk om via de menukaart te bestellen, en zelfs te betalen! Dit scheelt een hoop tijd en werk voor de uitbater, die hierdoor niet meer de bestellingen moet opnemen aan tafel, maar ze rechtstreeks aan zijn toog binnenkrijgt, en direct de bestelling kan klaarmaken. Dit zorgt voor een hogere omzet aangezien er sneller gehandeld kan worden. Klanten kunnen vlotter bestellen, waardoor ze ook meer gaan bestellen.

Wanneer een papieren menukaart gewijzigd wordt, moet de uitbater deze kaart opnieuw tientallen keren uitprinten, plastificeren, in een kaftje steken, … . Een digitale menukaart kent deze problemen niet: de uitbater kan de kaart eenvoudig aanpassen via een online beheerpaneel, en alle wijzigingen aan de menukaart zijn direct beschikbaar voor alle klanten. Daarnaast worden er dikwijls extra functies gekoppeld aan een digitale menukaart die men bij een klassieke menukaart niet heeft, zoals de menukaart doorzoeken, of de drankjes en gerechten filteren.

Tot slot is een digitale menukaart hygiënischer, en beter voor het milieu. Er wordt een hoop papier uitgespaard, en een digitale menukaart wordt niet door honderden klanten per dag aangeraakt.

Er zijn een hele hoop aanbieders van digitale menukaarten te vinden via Google. Elke digitale menukaart heeft zijn eigen specificaties, het dus belangrijk om de verschillende aanbieders goed met elkaar te vergelijken vooraleer men een keuze maakt. Sommige menukaarten zijn vrij basic, andere menukaarten zijn uitgebreider en hebben functies zoals zoeken, filteren, feedback, … .


© 2015 webcheck, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de auteur. Zonder toestemming van de auteur is vermenigvuldiging verboden.