Horecazaak beginnen? 5 dingen die je niet mag vergeten!

Horecazaak beginnen? 5 dingen die je niet mag vergeten!

Wil jij een hippe horecazaak beginnen? Bij het opzetten van een eigen horecazaak komt veel kijken. Je kunt hierdoor makkelijk uit het oog verliezen wat echt belangrijk is. In dit artikel lees je daarom 5 musthaves die je zeker niet mag vergeten als je een horecazaak begint. Benieuwd? Lees dan snel verder!



De perfecte locatie

Locatie is in de horeca alles. Een ideale locatie kan ervoor zorgen dat jouw nieuwe horecazaak een groot succes wordt. Wanneer je een horecazaak wilt beginnen is het daarom van belang dat je allereerst op zoek gaat naar deze ideale locatie. Heb je een ideale match gevonden? Let dan ook goed op of het bestemmingsplan van het pand overeenkomt met jouw bedrijfsplan. 

Voor je start: denk aan vergunningen

Zonder vergunningen kun je niet starten. Zorg voor jezelf dat je op een rijtje hebt staan welke vergunningen je nodig hebt voor jouw horecazaak, zodat je niet een belangrijke vergunning vergeet. Reken daarnaast genoeg tijd in voor het aanvragen van de vergunningen in in je planning. De regels van vergunningen worden steeds strenger en het kost daardoor tegenwoordig veel meer tijd om een vergunning aan te vragen. 

Een goede uitstraling

Wanneer je je locatie en vergunningen hebt geregeld is het tijd om over je inrichting na te denken. Inrichting is namelijk naast locatie van groot belang voor het succes van jouw nieuwe horecazaak. Een gezellige, warme en nette uitstraling zorgt ervoor dat je klanten trekt. Dit is vooral van belang als je net start. Dit, omdat men dan nog niet weet hoe je producten smaken. De inrichting van je horecazaak moet ervoor zorgen dat mensen benieuwd zijn naar de producten die je verkoopt. Het is daarom slim om het interieur van je zaak af te stemmen op deze producten. Wanneer de uitstraling van je zaak overeenkomt, zorgt dit er namelijk voor dat je de juiste klanten trekt. 

Een aantrekkelijke bedrijfsnaam

De locatie van je horecazaak zorgt ervoor dat je zichtbaar bent. De uitstraling zorgt ervoor dat je klanten trekt. Maar je bedrijfsnaam zorgt ervoor dat de klanten je ook gaan onthouden. Bij het uitkiezen van je bedrijfsnaam moet je met een aantal zaken rekening houden. De naam moet kort en niet te lastig zijn, zodat je klanten dit goed kunnen onthouden. Daarnaast moet de naam je producten en/of je service vertegenwoordigen. 

Maak je bedrijfsnaam zichtbaar

Heb je besloten wat je bedrijfsnaam is? Dan is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je deze zichtbaar maakt. Je moet je bedrijfsnaam zowel aan de buitenkant als aan de binnenkant van je horecapand zichtbaar maken. Aan de buitenkant heeft zichtbaarheid de functie om klanten te trekken en ervoor te zorgen dat men over je horecazaak praat. De functie van zichtbaarheid binnen je horecazaak is dat klanten hun gevoelens van tevredenheid koppelen aan je bedrijfsnaam. Ze vinden je producten lekker, zien de naam van je bedrijf en denken de volgende keer als zij jouw bedrijfsnaam zien aan hoe lekker of aan hoe gezellig het bij jouw bedrijf was. Maar hoe maak je je bedrijfsnaam zichtbaar aan de binnenkant van je pand? Bestekzakjes bedrukken zorgt ervoor dat je op een subtiele, maar toch opvallend genoeg je bedrijf kunt promoten. Ook servetten bedrukken maakt je bedrijfsnaam beter zichtbaar. Niet alleen voor de gasten, maar ook als het diner gedeeld wordt op social media. 

Extra tip: online promotie 

Je locatie bepaalt vooral de klanten die je trekt. Klanten lopen langs, kiezen ervoor om bij jou te komen eten of drinken en vertellen als ze tevreden zijn hun ervaringen door. Om je klantengroep echter nog meer te vergroten is het slim om ook online jouw nieuwe horecazaak te promoten. Zorg ervoor dat je een goede website hebt met genoeg foto’s van de inrichting en de producten die je verkoopt. De site kun je verder promoten door gebruik te maken van social media. De klanten die je tot nu toe al hebt gehad zou je kunnen vragen om recensies te schrijven of je kunt ze aansporen om foto’s te maken en deze te plaatsen op hun eigen social media. Zo zorg je ervoor dat jouw bedrijfsnaam en product bij meer mensen terecht komen.


© 2015 BrianA, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de auteur. Zonder toestemming van de auteur is vermenigvuldiging verboden.