Je werknemers zo vitaal mogelijk houden?

Je werknemers zo vitaal mogelijk houden?

Wanneer je werknemers in dienst hebt kan je er eigenlijk niet zonder. Ziekte en verzuim is soms lastig op te vangen en vervanging is meestal lang niet zo goed. Duurzame inzetbaarheid is daarom een must. Hoe kan je dit realiseren en waar moet je allemaal op letten?



Van tevoren

Je moet ziekte en verzuim voor zijn. Wanneer je werknemers plezier hebben in hun werk en zich goed voelen zal ziekte en verzuim in vele mindere maten voorkomen. Hoe kan je deze duurzame inzetbaarheid realiseren? Het is niet enkel een fysieke, maar ook een mentale kwestie. Wanneer een werknemer op zijn of haar plek zit scheelt het al heel veel. Mocht het zo zijn dat een werknemer zijn of haar functie niet naar behoren kan uitvoeren, dan moet er samen met de werkgever naar een oplossing worden gezocht. Plezier op de werkvloer is een key voor duurzame inzetbaarheid.

Tijdens

Mocht het zo zijn dat een medewerker alsnog ziek wordt, dan moet deze zoveel mogelijk ondersteund worden. Dit om deze medewerker weer terug naar arbeid te krijgen. Duurzame inzetbaarheid is niet alleen op de werkvloer te merken, maar ook daarbuiten. De zieke medewerker krijgt de begeleiding die nodig is om volledig te herstellen. Daarnaast wordt de medewerker niet van het kastje naar de muur gestuurd, maar staat deze juist centraal. Alles om zo snel mogelijk weer inzetbaar te zijn. Dit is zowel voor het bedrijf gunstig, maar ook voor de werknemer. Ziek zijn is namelijk nooit fijn.

Na

Ook in de herstelperiode of wanneer een medewerker weer gezond is moet er aandacht aan besteed worden. Wanneer een werknemer bijvoorbeeld een burn-out heeft gekregen, moet er een soort re-integratieproces worden gestart. Hiermee wordt de werknemer ondersteund en wordt deze niet gelijk 40 uur per week ingezet. Dit alles om de duurzame inzetbaarheid zo goed mogelijk uit te voeren.

Conclusie

Er voor je werknemer zijn en hem of haar te begeleiden voor, tijdens en na ziekte of verzuim is zowel voor werkgever als werknemer een noodzaak. De juiste positie binnen het bedrijf en de juiste begeleiding zijn hier voorbeelden van.


© 2015 BrianA, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de auteur. Zonder toestemming van de auteur is vermenigvuldiging verboden.